تسلیت شهادت حضرت رسول (ص) و شهادت امام حسن (ع) و امام رضا(ع)

 

تسلیت شهادت حضرت رسول (ص) و شهادت امام حسن (ع) و امام رضا(ع)

سکوت مدینه، بوی رفتن می‏دهد. انگار همه دارند می‏روند! پیش از تو انگار در این شهر زندگی نبود، انگار محبت و مهربانی و همدلی نبود! تو آمدی و نزدیک خانه مستمندی خانه گزیدی؛ مسجدی ساختی برای پرستش و برای همدلی مسلمین. تو وقت رفتن هم دست از رسالت برنمی‏داری. دست به درگاه کبریا گشاده‏ای و با اشکی که پهنای صورتت را پوشانده، شفاعت روسیاهی ما را می‏کنی ... 

چشم مبند! بگذار چشمت نگران امت بماند! 

تا همیشه نوای توحید تو بلند است.

در انتظار رهایی، دل به موج‏های زمان سپرده‏ای و جان به دست‏های خدا.

چشم‏هایت در ساحل ملکوت، فرود آمده‏اند و دریای خروشان دنیای ما، همچنان در تکاپو است.

یوسف گمگشته قرن‏های تاریکی! جهانی گرداگرد نفس‏های تو حلقه زده‏اند؛ تو هیچ‏گاه از ابلاغ نامه‏های رسالت خویش، زبان نبسته‏ای. چشم‏های تب‏دارت، هنوز نگران آینده امت‏اند و نگران حق‏الناس.

چه بسیارند نام‏های بزرگ که به بدنامی رفته‏اند! درس تو این بود که زندگی زیبا داشته باشید تا مرگ زیبا داشته باشید. گردونه‏های تمدن را که در دست‏های جهالت بود، به دست‏های اخلاق سپرده‏ای، و ما اگر هدایت یافته‏ایم، به مدد انفاس قدسی توست.

سر بر بالین نهادن‏ات، حضرت رس نیست، فراموشی نیست، تازه دارد ندای «لا اله الا اللّه‏» شنیده می‏شود و فردا پشت بام‏های زمین را روشن خواهد ساخت.

خداحافظ دردهای ناگفتنی

خداحافظ ای شهر، ای دیوارهای تا همیشه پیوسته، ای درهای به روی آسمان بسته، ای کبود سیلی خورده!

تمام زوایای پیچیده در آهنگ مرموز چشم‏های گستاخ شهر خداحاف1 ای سکوتِ شب‏های سجاده و نماز!

خداحافظ ای خاک، ای صدای منتشر در هوای مه‏آلود شهر!

خداحافظ هوای نا اهلِ این حوالی!

خداحافظ مکّه، مدینه، شعب!

خداحافظ خنجرهای کشیده دشمنی، دست‏های مشت شده چشم‏های نا مهربان!

خداحافظ ... !


خداحافظ ای شهر، ای دیوارهای تا همیشه پیوسته، ای درهای به روی آسمان بسته، ای کبود سیلی خورده!

تمام زوایای پیچیده در آهنگ مرموز چشم‏های گستاخ شهر خداحاف1 ای سکوتِ شب‏های سجاده و نماز!

خداحافظ ای خاک، ای صدای منتشر در هوای مه‏آلود شهر!

خداحافظ هوای نا اهلِ این حوالی!

خداحافظ مکّه، مدینه، شعب!

خداحافظ خنجرهای کشیده دشمنی، دست‏های مشت شده چشم‏های نا مهربان!

خداحافظ ... !

 

سردار مظلوم عشق

مثل ستاره اى سرگردان، گرد مزارت مى گردم. زمین امشب از انبوه تیرها، خون آلود است. تو کدامین عهد را روز ازل بسته اى که حتى مزارت، حتى کفنت، آماج ستم ستمگران است؟


بغض گلویم را در بغض غیرت عباس گم کرده ام و اشک خون آلودم را سپر اشک باران زینب علیهاالسلام نموده ام. چگونه از خواهرت بخواهم گریه نکند، وقتى دشمن حتى کفنت را بى زخم نمى خواهد؟!

مگر چه کرده اى با ظلم که ظالمان با کشتنت هم آرام نمى گیرند؟

چه کرده اى با جور که جائران، جسم بى جانت را، حتى مزارت را نیز برنمى تابند.

اى مبارز بى هیاهوى آل محمد!

در سوگ تو اشک، ارثیه زمین باد!

سکوت، سایه بر ذوالفقار کلامت نینداخت و صلح، شمشیر فکرت را به نیام نکشاند.

نامت اى برادر زینب، بر جریده تاریخ، سرور آزاد مردان ماند. جانم فداى سال هاى غربت تو که از طعنه دوستان و شماتت دشمنان، رویت به زردى گرایید.

ترس از ابهت اندیشه ات، با دشمنان چنان کرد که حتى خانه ات را محل توطئه کردند.

سردار مظلوم عشق!

 

یا ضامن آهو …

امروز که سر بر حرمت می آیم / انگار تمام عشق کامل شده است

ای ضامن آهو! به غریبی سوگند / دل کندن ازاین ضریح مشکل شده است . . .

تو بـر زخـم دلـم باریده اى باران رحمت را / تو را مـن مـیشناسم، مـنبع پاک کـرامت را

ازآن روزى کـه حلقه بر ضریحت بست دستانم / دلم شـیدا شد و دادم زکـف دامـان طاقت را . . .

هر چند حال و روز زمین و زمان بد است / یک تکه از بهشت در آغوش مشهد است

حتی اگر به آخر خط هم رسیده ای / آنجا برای عشق شروعی مجدد است . . .

می دید شرر ریخته در هستی انگور / هم سفره ی میزبان شده پستی انگور

نوشید از آن خوشه ی سم بار که امروز / ما را نفریبند به سر مستی انگور

عزیزا خدایت اگر داد تمکین / برو طوس پابوس شاه سلاطین

بگو با تضرّع به آهنگ شیرین:سلام على آل طه و یاسین / سلام على آل خیر النبیّین

 

عبدالباری عطوان: طبل‌های جنگ از ریاض کوبیده شد

عبدالباری عطوان: طبل‌های جنگ از ریاض کوبیده شد

تحلیلگر سرشناس دنیای عرب، اعلام استعفای نخست‌وزیر لبنان از عربستان را قماری سعودی-آمریکایی خواند که عواقب و پیامدهای آن نامشخص است.

عطوان

به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» در یادداشتی بر استعفای «سعد الحریری» از نخست‌وزیری لبنان نوشت به نظر نمی‌رسد استعفای وی به این خاطر صورت گرفته باشد که جانش در خطر است زیر او به شکلی طبیعی در بیروت رفت‌و آمد می‌کرد؛ علاوه اینکه طرف احتمالی که ممکن بود به این اقدام را انجام دهد یعنی حزب‌الله؛ از او حمایت می‌کرد و با توافق با حزب‌الله به نخست‌وزیری لبنان رسید.

در ادامه این یادداشت آمده است استعفای الحریری در چارچوب نقشه سعودیی-آمریکایی برای هدف قرار دادن حزب‌الله ، بازوی نظامی قوی ایران صورت می‌گیرد حزب‌اللهی که تهدیدی اساسی برای اسرائیل است و خطری بزرگ برای عربستان و ثبات آن به دلیل حمایت نامحدود رسانه‌ای و سیاسی از انصارالله یمن به شمار می‌رود، انصاراللهی که به عربستان خسارت‌های بسیاری در مرزهای جنوبی‌اش وارد کرد و با موشک‌های بالستیکش ، عمق این کشور را تهدید می‌کند.

عطوان افزود: اطلاعات در دست ما نشان می‌دهد که عربستان با هماهنگی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال تشکیل ائتلافی عربی مانند ائتلاف تشکیل شده علیه یمن است؛ ائتلافی که قرار است نوک پیکان حمله احتمالی علیه حزب‌الله باشد و بعید نیست اسرائیل ستون فقرات این ائتلاف باشد؛ خبرهای رسیده از لندن حاکی از آن است که در عربستان با اردن تماس گرفته و این کشور را برای پیوستن به ائتلاف مذکور دعوت کرده است اما این اخبار هنوز تاییده نشده است. 

در ادامه این گزارش آمده است: بعید نیست که هر حمله‌ای علیه حزب‌الله ، با حمله‌ای نظامی علیه قطر البته با چراغ سبز آمریکا همراه باشد ، در حال حاضر 7 هزار نیروی مصری در پایگاهی در شمال ابوظبی در حال آموزش هستند، 40 کیلومتر از مرزهای قطر فاصله دارند  و آماده ورود به قطر هستند ولی چراغ سبز آمریکا ضروری اما حتمی است زیرا تعداد نیروهای ترکیه‌ای در قطر طی هفته‌های اخیر حدود 30 هزار نفر است.

عطوان تصریح کرد لحن هجومی الحریری علیه ایران در بیانیه استعفایش ، لحنی بی‌سابقه بود و تکمیل حملات لفظی ثامر السبهان وزیر مشاور عربستان در امور خلیج فارس به شمار می‌رود که حزب‌لله را حزب شیطان نامید و سید حسن‌نصرالله دبیرکل حزب‌الله را با الفاظی خارج از عرف دیپلماتیک و سیاسی توصیف کرد.

ادامه نوشته

تحلیل ناصحیح عاشورا بدون ظهور / مراقبت از داشته های عاشورایی

تحلیل ناصحیح عاشورا بدون ظهور / مراقبت از داشته های عاشورایی

متن پیش رو سخنرانی حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری در روز یازدهم محرم الحرام 1435 در سال 92 است که پیش از خطبه نماز جمعه قم در حرم مطهر حضرت معصومه(س) ایراد شده است. در این جلسه ایشان اشاره داشتند که تحلیل عاشورا و نتیجه آن بدون دیدن پدیده ظهور تحلیل ناقص خواهد بود. با این نگاه حضرت ادامه کار عاشورا هستند و کار با رجعت پایان می پذیرد. در انتها هم ایشان به نگاه سلوکی ما در این ایام توجه کرده که چگونه این ایام را سپری کرده و دست آورد ما چه خواهد بود. و البته حفظ این دست آوردها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. متن زیر گزارشی تفصیلی از این جلسه است که تقدیم می شود.

بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله رب العالمین و صل الله علی محمد و آله الطاهرین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین. اللّهمّ‏، كن‏ لوليّك‏ الحجة بن الحسن صلواتک علی و علی آبائه، في هذه السّاعة و في كلّ ساعة، وليّا و حافظا و قائدا و ناصرا و دليلا و عينا، حتّى تسكنه أرضك طوعا، و تمتّعه فيها طويلا و هب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خیره ما ننال به سعة من رحمتک و فوزا عندک. «و من قتل مظلوم فقد جعلنا لولیه سلطانا فلا یسرف فی القتل انه کان منصورا»(اسراء/33) این آیه شریفه، هم ناظر به واقعه عاشورا و شهادت سیدالشهدا است و هم ناظر به وجود مقدس امام عصر و ظهور و مأموریت های حضرت است. بسیاری از آیات قرآنی که ناظر به وجود مقدس حضرت سیدالشهداء(ع) است، ناظر به وجود مقدس امام زمان(عج) و عصر ظهور و مأموریت های حضرت است. ریشه این امر هم، همان موضوع است که خدای متعال به نبی اکرم(ص) و حضرت زهرا(س) وعده داد که در ازای کربلا و در مقابل این بلای عظیم مزدهایی به حضرت بدهد. یکی از مزدها و بلکه مهم ترین اجری که برای سیدالشهداء قرار داده شده است، وجود مقدس امامان و حضرت بقیه الله است که در نسل ایشان می باشد. وجود مقدس امام زمان که توحید را اقامه می کنند و ثمرات عاشورا به دست ایشان چیده می شود، در نسل وجود مقدس سیدالشهداء هستند.

تحلیل ناصحیح حرکت سیدالشهداء به قیام برای حکومت

در آیاتی از جمله در سوره فجر، یا در همین آیه مبارکه یا آیات اول سوره بنی اسرائیل، در آیه ای که راجع به میلاد حضرت سیدالشهداء است، همه از یک سو مرتبط با امام زمان(ع)  و از سوی دیگر مرتبط با کربلا و امام حسین(ع) هستند. اگر این دو حادثه را کسی کنار هم دید آن وقت می فهمد که امام حسین چه کار می کردند. امام حسین دنبال حکومت سال 61 و تغییر ساختار ظاهری قدرت نبودند، چون گرفتن قدرت در سال 61 مشکلی را حل نمی کرد. حکومت بر جمعیتی که بعد از عاشورا هم حاضر نیستند امام سجاد را تحمل کنند و رو به دیگران آورده و تحمل حکومت امام معصوم را ندارند، شدنی نیست. لذا عاشورا حرکتی است برای احیای مجدد اسلام، احیای مجدد مومنین، تا آماده بشوند که عصر ظهور را تحمل کنند، و عصر ظهور واقع شود.

بررسی نصرت های خدا به سیدالشهداء / نصرت سلطنت و پیروزی برای حضرت حجت(عج)

نصرتی که در این آیه هست که «و من قتل مظلوما» یعنی اگر کسی مظلومانه کشته بشود، ما برای ولی او سلطانی قرار دادیم که حق دارد خون خواهی بکند. «فلا یسرف فی القتل» ولی انسان باید مواظب باشد در کشتار زیاده روی نکند. اگر می خواهد قصاص بکند، قصاصش عادلانه باشد. «انه کان منصورا» خدای متعال آن مومنی که مظلومانه کشته می شود را نصرت می کند. یعنی ظالم را رها نمی کند تا از چنگال عدالت الهی فرار بکند. ظاهر آیه راجع به همه مومنینی است که مظلومانه کشته می شوند.

و اما باطن آیه تفسیر به وجود مقدّس سیدالشهداء شده است. در روایات هست که در انتقام خون سیدالشهداء(ع)، بساط شیطان را جمع می کنند. همه بازماندگان نسل بنی امیه، آل ابی سفیان و آل زیاد را به عنوان مجازات در مقابل جرم عاشورا از دم تیغ می گذرانند و با قهر و غلبه بساطشان را جمع می کنند. یعنی دوره حضرت دوره قهر و غلبه و قدرت است، و مأمور به اظهار قدرت اند. البته گاهی با شمشیر، گاهی با حوادث طبیعی و با فرو بردن زمین یا از طریق زلزله، طوفان. اما در مورد «فلایسرف فی القتل» فرمود: اگر همه اهل زمین هم بایستند، و حضرت در انتقام خون سیدالشهداء آنها را مجازات بکند، زیاده روی نیست. دوره غیبت دوره استراحت امام نیست، دوره فعالیت امام در پس پرده غیبت است. عالم را آماده می کنند و وقتی آماده شد ظهور می کنند. الان اسرار غیبت بر ما پوشیده است، بعد از ظهور اتفاقات پشت صحنه غیبت امام زمان، معلوم می شود. «لأمر لم یوذن لنا باظهاره»(؟) ما مأمور به کتمانیم و اسرار غیبت ما، آشکار نخواهد شد تا وقتی که زمان ظهور برسد

ادامه نوشته

هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم

هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم  خوش آمدید ای زائران من،‌خوش آمدید.

هیچ می دانستید در مورد مداحی که ملاباسم کربلایی برای زائران اربعین خوانده و بسیار زیاد از سیمای ملی و دیگر رسانه های شیعیان جهان پخش میشود. ماجرایش چیست ؟
آیامیدانید که این شعرش را یکی از مراجع بزرگ نجف خواب دیدن که حضرت امام حسین علیه السلام این شعر رامی خوانند برای زوار اربعین ایشون صبح که از خواب برخواستند همه شعر را به یاد داشته اند و بعدا توسط آقای باسم کربلایی مداحی می شود .ترجمه نوحه را در زیر میخوانیدتا ان شاء الله زائران در بین راه معنی این نوحه را بدانند:




تِزورونی اَعاهِـدکُم
به زیارت من می‌آیید، با شما عهد می‌بندم
▪️
تِـعِـرفـونی شَفیـعِلکُم
می‌دانید که من شفيع شمایم
▪️
أسامیـکُم اَسَـجِّـلْـهِه أسامیکُم
اسامی‌تان را ثبت می‌کنم
▪️
هَلِه بیکُم یا زِوّاری هَلِه بیکُم
خوش آمدید ای زائران من خوش آمدید
▪️
وَ حَـگّ چَفِّ الکَفیل و الجود وَ الرّایه
قسم به دستان ابالفضل و کرامت و پرچم او
▪️
أنا وْ عَبّاسْ وَیّاکُم یَا مَشّایه
من و عباس با شماییم ای که با پای پیاده به سوی من می‌آیید
▪️
یا مَن بِعْتو النُفوسْ و جِئتـو شَرّایه
ای که جان‌هایتان را به بهای زیارت من به کف گرفته‌اید
▪️
عَلَیّ واجِبْ اَوافیکُم یَا وَفّـایه

بر من واجب است تا به شما وفا کنم، ای وفاداران!
▪️
تواسینی شَعائرْکُم
عزاداری‌هایتان به من دلداری می‌دهد
▪️
تْرَوّینی مَدامِعْـکُم
و اشک‌هایتان مرا سیراب می‌کند
▪️
اَواسیکُم أنَـا وْ جَرْحـی أواسیکُم
من و زخم‌هایی که بر تن دارم به شما دلداری می‌دهیم
▪️
هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم
خوش آمدید ای زائران من، خوش آمدید
▪️
هَلِه یَلْ ما نِسیْتْ و عَلْ وَعِدْ تِحْـضَـرْ
خوش آمدید ای که وعده‌تان را فراموش نکرده و بر سر موعد حاضر می‌شوید
▪️
إجِیْـتْ و لا یْـهَـمَّـکْ لا بَرِدْ لا حَرّ
آمدید در حالی که نه گرما برای‌تان مهم بود و نه سرما
▪️
وَ حَـگ دَمْـعِ العَـقیله و طَبرَه الأکبَر
قسم به اشک زینب و فرق شکافته اکبر
▪️
اَحَضْـرَکْ و ما أعوفَکْ ساعـه المَحْـشَرْ
در محشر کنارتان خواهم بود و رهایتان نمی‌کنم
▪️
عَلَی المَـوعِـدْ اَجی یَمکُم و لا اَبْـعَـدْ و اعوفْ عَنْـکُم
در وقت دیدار پیشتان می‌آیم و دور نمی‌شوم و رهایتان نمی‌سازم
▪️
مُحامیکُم وَ حَگ حِیدَرْ مُحامیکُم
پشتیبانتان هستم به حقّ حیدر پشتیبانتان هستم
▪️
هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم
آمدید ای زائرانِ من، خوش آمدید
▪️
یَـا هَـلْـشایِلْ رایه وْ جایْ گاصِدنی
ای آنکه پرچم به دست قصد دیدار مرا کرده‌اید
▪️
تِـعْـرُف رایَتَـکْ بی مَن تُذَکِّـرْنی؟
می‌دانی که پرچمت مرا به یاد چه کسی می‌اندازد؟
▪️
بِلـکطَعو چْفوفه وْ صاحْ اِدْرِکْـنی
به یاد آن دست بریده‌ای که فریاد زد: مرا دریاب
▪️
صِحِتْ وَیلاه یا اخویه وْ ظَهَرْ مِحْنی
و با شنیدن آن صدا، آشکارا فریاد زدم که بی‌برادر شدم و اندوهم بر من آشکار شد
▪️
کِسَرْ ظَهری سَهَمْ هَجْـرَکْ
تیر هجرت کمرم را شکست
▪️
نِفَدْ صَبری بَعَدْ عُمـرَکْ
بعد از شهادتت صبرم به پایان رسید
▪️
اُوَصّیکُمْ عَلَی الرّایِه اُوَصّیکُمْ
سفارش این پرچم را به شما می‌کنم
▪️
هَـله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم
خوش آمدید ای زائران من، خوش آمدید
▪️
یَا مَنْ گاصِدْ إلَیَّ و دَمْـعِه تِجْـریـهْ
ای که با چشمان اشکبار قصد زیارت مرا کرده‌اید
▪️
اَعرُفْ حاجِتَکْ مو داعی تِحْـچیـهِ
حاجت‌تان را می‌دانم، نیازی به گفتن نیست
▪️
وَ حَـگ نَحـْـرِ الرِّضیع اِلـحاجِه اَگضیهِ
قسم به گلوی شیرخواره، حاجت‌تان را برآورده می‌کنم
▪️
یَا زائرْ عاهَدِتْ کِلْ عِلّه اَشْـفیهِ
زائران من، عهده کرده‌ام که هر بیماری را شفا دهم
▪️
اَخو زینب فَرَحْ بیکُمْ
برادر زینب به خاطرتان شاد شد
▪️
هَله وْ مَرحَبْ یُنادیکُم
خوش آمدید صدایتان می‌زند
▪️
یُحَیّیـکُم اَبو الغیـره یْحَیّیـکُم
مرد غیرتمند به شما درود می‌گوید
▪️
هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم
خوش آمدید ای زائرانِ من، خوش آمدید
▪️
زینبْ مَنْ تُشاهِدکُم تِزورونی
زینب هنگامی که شما را می‌بیند که زیارتم می‌کنید، می‌گوید:
▪️
تُنادیکُم لِوَنْ بِالطَّفّ تحضُرونی!
کاش در جنگ حاضر می‌شدید
▪️
ما اَمْـشی یِسْره وْ لا یَسلِبونی
که مرا به اسیری نمی‌بردند و مرا غارت نمی‌کردند
▪️
و لا بسیاطهم غَدَر یْضرِبونی
با تازیانه‌های خیانت نمی‌زدند
▪️
تُنادینی: أنَا الجیره وْ صَد عَنّی أبو الغیره
صدایم می‌زند که من در بندم و سرور غیرتمندان از دستم رفت
▪️
اَبَچّیکُم عَلی مْصابه اَبَچّیکُم
شما را بر این مصیبت می‌گریانم
▪️
هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم
خوش آمدید ای زائران من،‌خوش آمدید.