السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام

السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام

سلام بر بهار مردمان و خرمی روزگاران

نبودن تو... - در هوای تو

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: وجود مقدس امام عصر(عج) به تعبیر روایات همان بهار حقیقی است که قلب یخزده زمین را زنده کرده و با دم مسیحایی خویش روح دوباره بر کالبد بشریت می دمد؛ از این رو، به مناسبت فرا رسیدن بهار طبیعت که شوق درک بهار حقیقی عالم را شعله ور می کند با حجت الاسلام «جواد جعفری»، پژوهشگر، مولف و کارشناس مهدوی و صاحب آثاری همچون «دیدار در عصر غیبت؛ از نفی تا اثبات» و «بانوان رجعت کننده» به گفت وگو پرداخته ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

چرا از وجود مقدس امام زمان(عج) و دولت کریمه ایشان به بهار تعبیر می شود؟ چه شباهتی میان این بهار با بهار طبیعت وجود دارد؟

در زیارتنامه امام زمان(عج) می خوانیم: «السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام» یعنی سلام بر بهار مردمان و خرمی روزگاران.

این تعبیر معنایی ژرف را در خود نهفته دارد، یعنی قرار است امام عصر(عج) با خود بهار انسانیت را به ارمغان بیاورند.

برای در درک کیفیت این بهار مردمان می توان به آیات 16 و 17 سوره مبارکه حدید که طبق روایات به این مسئله اشاره دارد، رجوع کنیم.

خدای متعال در آیه 17 می فرماید: «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ؛ بدانيد كه خدا زمين را پس از مرگش زنده مى‏ گرداند به راستى آيات [خود] را براى شما روشن گردانيده‏ ايم باشد كه بينديشيد»

در این آیه خداوند از حیات مجدد زمین خبر می دهد که شاید ظاهر آیه به بهار مادی و طبیعی تفسیر شود یعنی حیات دوباره پس از مرگ و خواب زمستانی، اما وقتی به روایات ذیل این آیه مراجعه کنیم، درمی یابیم ائمه علیهم السلام این آیه را به ظهور امام زمان(عج) تفسیر کرده اند.

 

این تفسیر از بهار در قرآن چگونه بیان شده است؟

این حیات دوباره زمین در جلد هشتم کافی آمده که امام صادق(ع) فرموده اند: «زنده شدن زمین پس از مرگ به منزله فراگیری عدالت پس از ظلم و ستم است»، یعنی باطن آیه آن است که وقتی زمین پر از ظلم می شود می میرد و کسی که آن را از عدالت پر کند، زنده اش خواهد کرد این حیات یعنی مملو شدن زمین از عدالت.

 

آیه 16 سوره حدید از بهار حقیقی چه تعبیری دارد؟

در آیه 16 سوره مبارکه حدید نیز خداوند می فرماید: «أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ؛ آيا براى كسانى كه ايمان آورده‏ اند هنگام آن نرسيده كه دلهايشان به ياد خدا و آن حقيقتى كه نازل شده نرم [و فروتن] گردد و مانند كسانى نباشند كه از پيش بدانها كتاب داده شد و [عمر و] انتظار بر آنان به درازا كشيد و دلهايشان سخت گرديد و بسيارى از آنها فاسق بودند».

این آیه هشدار می دهد که مراقب باشید مثل اهل کتاب با مرور زمان دچار قساوت قلب نشوید، درباره همین آیه شریفه از امامان(ع) در «غیبت نعمانی» نقل شده که این آیه در ارتباط با مردم زمان غیبت نازل شده یعنی وقتی غیبت طولانی شود، دل ها سخت می شود.

 

با چه سنت هایی می توان از بهار ظهور و وجود امام عصر(عج) بهره مند شد و آن را درک کرد؟

کسانی که در عصر غیبت همه تلاش شان را کرده اند که دل هاشان سخت نشود، آماده درک این بهار خواهند بود؛ یعنی همانطور که برای استقبال از بهار طبیعت مقدمه چینی کرده و سنت هایی داریم، برای درک ظهور و استفاده از بهار وجود امام عصر(عج) نیز رسوم و سنت های مقدماتی نیاز است.

وقتی ائمه علیهم السلام می فرمایند: امام زمان(عج) می آیند تا عدالت را اقامه کنند: «یملأ الارض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلما و جوراً» باید این مهمترین ویژگی ظهور که به کرات تصریح شده در استقبال کنندگان از بهار عدالت هم به قسمی وجود داشته باشد تا آماده پذیرش عدالت شوند.

در بعد اخلاق و معنویت چه آمادگی هایی برای درک بهار حقیقی یعنی امام عصر(عج) باید در منتظران ایجاد شود؟

باید مراقب قلب هایمان باشیم؛ برای مثال امروز که با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم نباید قلب مان بتدریج دچار قساوت شده و به احتکار، گرانفروشی، زیرمیزی گرفتن و ... مبتلا شود.

اگر کسی با گناهان دچار قساوت قلب شد وقتی ظهور رخ دهد، مثل عدم تاثیر بهار در درختی که از سرمای زمستان خشک شده، تاثیری نمی پذیرد لذا آنها که ظرفیت عدالت را در عصر غیبت در خود ایجاد نکنند نمی توانند بهار مهدوی را درک کنند، که این در روایات به صراحت آمده چنان امام صادق(ع) می فرمایند: «با قیام امام زمان(عج) کسانی از اطاعت ایشان سر باز می زنند که قبل از فرج خود را اهل این امر می دانستند».

وقتی می گوییم امام زمان(عج)، بهار مردمان هستند باید بدانیم برای استقبال از بهار مقدماتی است که طبق روایات مهمترین آنها عدالت است (منظور از حیات زمین، عدالت گستری است)، لذا باید مراقب باشیم سختی های غیبت سبب قساوت قلب در ما نشود.

چه شباهتی بین بهار حقیقی با بهار طبیعت از نظر تغییر و تحول در زندگی مردم وجود دارد؟

عدالت بحثی بسیار گسترده است و اگر بخواهیم عدالت دولت مهدوی را در نظر بگیریم، درمی یابیم فقط معنای قضایی نمی دهد بلکه طبق روایات عدالت وارد همه خانه ها می شود چنان که گرما و سرما  وارد می شود.

یعنی در عصر ظهور خانواده ای داریم که در آن همسری به همسر خود ظلم نمی کند یا پدری به فرزندانش ظلم نمی کند یا فرزندی حق پدر و مادر را پایمال نمی کند!

عدالت در این سطح به دل تکانی های اساسی نیاز دارد، یعنی وقتی کسی ادعای انتظار امام زمان(عج) را می کند باید رفتار خود را با همه اطرافیان بسنجد چون عدالت همه اینها را متاثر می کند همه آنچه ما اکنون در قالب مستحبات و فضایل اخلاقی در نظر می گیریم مثل حُسن خلق و ... در عصر ظهور جنبه وجوب می یابد لذا منتظر امام زمان(عج) باید به این جنبه های فردی اجتماعی سبک زندگی منتظرانه توجه داشته باشد.

 

دل تکانی های ما در درک بهار ظهور و بهره مندی حداکثری از آن چه نقشی دارد؟

درک و بهره مندی از بهار ظهور، نیازمند دل تکانی است، همان طور که در خانه تکانی آخر سال فقط گرد و غبارها را نمی زداییم بلکه همه جای منزل را رفت و روب می کنیم، منتظر هم باید اخلاقیات و خُلقیات خود را بررسی کند و بداند کدام اخلاق و برخورد منصفانه و همراه با عدالت نیست و آن را دور بریزد.

عدالت دایره ای وسیعی دارد و شامل همه فضایل اخلاقی می شود و باید همه رفتارمان را با معیارهای اسلام تطابق بدهیم تا در زمره کسانی قرار بگیریم که پیامبر(ص) درباره شان فرمودند: «طُوبَی لَهُمْ» یعنی خوش به حال شان.

 

بهار ظهور ویژگی هایی دارد که مرورشان آرمانشهر گمشده بشر را ترسیم می کند مثل اینکه دیگر نیازمندی باقی نمی ماند که زکات به او تعلق گیرد؛ از این منظر و در الهام از این خصایص بهار واقعی وظیفه منتظران در بهار طبیعت چیست؟

زمانی برای فرا رسیدن بهار فقط خود و زندگی مان را به سامان کنیم و زمانی دیگران را هم در نظر داریم و می کوشیم تا گره ای از کار دردمندی بگشاییم.

همانطور که در بهار مادی به این سامان بخشی ها نیاز داریم در امر ظهور می توان تشبیه کرد که در عین آماده شدن برای ظهور و ایجاد عدالت در سبک زندگی هامان، منتظر واقعی سعی می کند دیگران را هم آماده ظهور کند و فقط به فکر خود نیست یعنی منتظر واقعی کسی نیست که صرفاً به خود و درستی اعمالش بیندیشد بلکه علاوه بر خودسازی به دیگرسازی و اصلاح جامعه هم نظر دارد.

یکی از وظایف ما برای استقبال از بهار ظهور، آماده کردن جامعه برای ظهور است که در نامه حضرت بقیه الله الاعظم(عج) به شیعه آمده: «آنچه باعث تعجیل بر فرج است اجتماع قلبی شیعیان بر وفای به عهد است». یعنی ایشان تاکید دارند که شیعیان باید در وفای به عهد اجتماع قلبی داشته باشند.

اگر ما به فکر مشکلات دیگران نباشیم به سمت راه های نامشروع سوق شان می دهیم لذا باید حواس مان به نیازمندان باشد تا زیر فشار مشکلات، عهدهایشان را با خدا نشکنند و اینچنین از بهار ظهور فاصله نگیریم.

چرا انقلاب یمن پیروز شد؟

چرا انقلاب یمن پیروز شد؟

به گزارش مشرق، جعفر بلوری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

سال ۹۴ و تقریبا در چنین ایامی ‌بود که «عربستان» با چراغ سبز دولت اوباما طرح جنگ یمن را کلید زد تا به‌زعم استراتژیست‌های آمریکایی، کار انصارالله را دو سه ماهه یکسره کند. برای رسیدن به این «هدف»، همه آن محدودیت‌هایی که معمولا در جنگ‌ها رعایت می‌شوند هم، کنار گذاشته شد تا هرچه سریع‌تر، یمن، این کشور دارای موقعیت استراتژیک به تسلط آمریکا و متحدانش درآید. آن حملات وحشیانه به شهرهای این کشور که بعضا اخبار آن منتشر و شنونده را در شوک فرو می‌بُرد، در واقع ریشه در همین «هدف» داشت. این جنایات آن‌قدر زیاد و متنوع شد که سازمان ملل در نهایت مجبور شد نام «جنایت قرن» را روی آن بگذارد.

حسن خانچی / یمانیون

دو روز پیش بود که موسسه بین‌المللی صلح استکهلم، برای چندمین‌بار، وقتی آمار خرید و فروش‌های سلاح در دنیا را برای سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ منتشر کرد نوشت، بزرگ‌ترین صادرکننده سلاح جهان در این سال‌ها (سال ۹۴ تا ۹۸) آمریکا و بزرگ‌ترین واردکننده نیز عربستان بوده است. یعنی دقیقاً از همان سال آغاز تجاوز به یمن تا همین دو سال گذشته این سلاح‌ها خرید و فروش شده‌اند و این جنایات، با سلاح‌های آمریکایی صورت گرفته است.

این تمام ماجرا نیست. امروز خبرهای دقیقی وجود دارد که نظامیان رژیم صهیونیستی نیز کنار مستشاران نظامی آمریکا در یمن حضور دارند و همراه با اماراتی‌ها، مشغول توطئه‌چینی علیه این کشور فقیر اما ثروتمند! هستند. آنها برای از پا درآوردن مردم یمن، فقط به بمباران مراسم‌های عروسی و عزا، مساجد و تکایا، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، خانه‌ها و کارخانه‌ها و... اکتفا نکردند. به استفاده از سلاح‌های ممنوعه نیز بسنده نکردند. این جبهه برای رسیدن به هدف شوم و فوریِ خود، اقدام به شیوع انواع ویروس‌ها و بیماری‌های خطرناک در این کشور نیز کردند. از ویروس ایدز گرفته تا وبا و دیفتری و... طبق اظهارات مقامات رسمی ‌یمن، این جبهه، سوای از مواردی که نام بردیم، به‌طور گسترده اقدام به پخش مواد مخدر، مشروبات الکلی و... نیز در این کشور کردند تا، بزرگ‌ترین جنایت‌های قرن را نیز به نام خود ثبت کنند.

اما انقلابیون یمن با سلاح‌های ابتدایی و بنا به دلایل متعدد (که در ادامه به آن‌ اشاره خواهیم کرد) از جمله، مهارت در جنگ، ایمان و بی‌عرضگیِ ارتشی که ائتلاف سعودی با پول جمع و جور کرده است، از این شرایط عبور و رفته‌رفته با دسترسی به سلاح‌های مهم و دقیق مثل موشک‌های بالستیک و نقطه‌زن و پهپادهای مدرن و تهاجمی‌ ورق را در این جنگ برگرداندند؛ طوری که امروز دیگر مثل سه چهار سال پیش، نه خبر بمباران مردم یمن که، خبر موشکباران مراکز حساس عربستان است که رأس اخبار یمن قرار دارد.

ادامه نوشته

سخنان آیت الله عبدالحسین پهلوان زاده معروف به ابو فاطمه در مورد سال 1400

سخنان آیت الله عبدالحسین پهلوان زاده معروف به ابو فاطمه از شاگردان آیت الله بهجت هست : (نقل قول از مرحوم علامه بهلول)

سال 1400 شمسی ان شاء الله کشور و منطقه به دست امام زمان عج میافتد.(البته ان شاالله با تشکیل دولت جوان و انقلابی )





s17.picofile.com/file/8427802968/video_2021_03_13_11_17_14.mov.html


کلیپ تکمیلی ایشان پس از برخی صحبتها و اعتراضات



s16.picofile.com/file/8427804334/video_2021_03_13_11_18_18.mov.html

خروج سيد يماني (از علائم حتمي ظهور

خروج سيد يماني (از علائم حتمي ظهور

احادیث فروانى به حتمى بودن خروج یمانى دلالت مى‏كند. از آن جمله حدیث عمر بن حنظله كه متن كامل آن را نقل كردیم و سندش را بررسى نمودیم.(75)

مرحوم كلینى با سند صحیح از امام صادق‏علیه السلام روایت كرده كه فرمود: پیش از قیام قائم پنج نشانه است: بانگ آسمانى، سفیانى، خسف، قتل نفس‏زكیه و یمانى. راوى پرسید: اگر پیش از آنكه این نشانه‏ها رخ دهد، یكى از اهل بیت شما خروج كند، آیا ما نیز همراه او خروج كنیم؟ فرمود: نه.(76)

مدعیان آخرالزمان - ویسگون

 

در این حدیث اگر چه لفظ حتمى نیامده، ولى اینكه امام ‏علیه السلام رواى را نهى كرده از اینكه پیش از تحقق این نشانه‏ها خروج كند، علامت حتمى بودن آن نشانه‏ها مى‏باشد.

مرحوم كلینى این حدیث را با پنج واسطه از امام صادق‏علیه السلام روایت كرده كه همه آنها از نظر اهل رجال مورد وثوق مى‏باشند.(77) علامه مجلسى پس از نقل حدیث آن را حسن در حدّ صحیح دانسته و از شهید ثانى نقل كرده كه او نیز بر صحّت آن گواهى داده است.(78)

امام صادق ‏علیه السلام در حدیث دیگرى علائم حتمى را بر شمرده و در ضمن آن فرموده: وَ الَْیمانىُّ مِنَ الَمحتُوم؛ یمانى نیز از علائم‏حتمى است.(79)

در محضر امام صادق‏علیه السلام از خروج سفیانى گفتگو شد، امام ‏علیه السلام فرمود: اَنىََّ یَخْرُجْ ذلِكَ؟ وَ لَمَّا یَخرج كاسِرُ عَیْنَیْهِ بِصَنعاء؛ چگونه ممكن است او خروج كرده باشد، در حالیكه هنوز در هم كوبنده دیدگانش از صنعا خروج نكرده است؟(80)

این حدیث سندش قوى نیست. ولى به روشنى دلالت مى‏كند كه خروج یمانى حتمى است. زیرا بدون یمانى، سفیانى در كار نیست.

 پس از بیان حتمى بودن خروج یمانى، به شمارى از ویژگیهاى او اشاره مى‏كنیم:

اسم و لقب یمانى:

در احادیث معصومین نام یمانى ذكر نشده، تنها سرِ نخى كه داریم پیشگویى سطیح كاهن براىِ ذى یزن پادشاه یمن است كه در شمار نشانه‏هاى ظهور مى‏گوید: سپس نام‏آورى از یمن، از صنعا و عدن پدیدار شود كه چون پنبه سفید باشد. نامش حسن یا حسین است. با خروج او فتنه‏ها در هم شكند. آن‏گاه مهدى آن فرخنده مبارك، آن هادى هدایت‏گر، آن سیدعلوى ظاهر مى‏شود. همگان از این عنایت الهى خشنود شوند، با نور او تاریكى رخت بر بندد.(98)

علی‌رغم توجه خاص محدثان و سیره‏نویسان به پیش‏گویى‏هاى سطیح كاهن و نقل آن در كتب،(99) سخنان او حجت شرعى نیست، لیكن تنها منبعى است كه از نام یمانى و سیماى نورانى او سخن گفته است.

در شمارى از احادیث فتن و ملاحم از یمانى به عنوانِ اَمیرُ الْعُصَب یعنى فرمانده گروهان تعبیر شده(100) و در برخى دیگر تصریح شده كه فرمانده گروهان یمنى و قرشى است، یعنى از اهل یمن و از تیره قریش است.(101) و آن مؤیَّد است با حدیث امام صادق‏علیه السلام كه او را از تبار زید شهید معرفى فرموده است.(102) و در حدیث دیگرى آمده است كه منظور از عُصَب؛ گروهان یمنى‏ها مى‏باشد.(103) و در برخى احادیث از او به عنوان منصور یعنى پیروز تعبیر شده است.(104) و در برخى از لشكریان یمانى ستایش شده كه از او پیروى مى‏كنند، تكسواران همدان و خولان پیشاپیش یمانى مى‏آیند(105) و در میان ركن و مقام با آن حضرت بیعت مى‏كنند.(106)

آیین یمانى:

 از احادیث یاد شده به روشنى استفاده مى‏شود كه او تابع مذهب اهل‏بیت‏علیهم السلام مى‏باشد. از معصوم نیز مطلبى رسیده كه آن را تأیید مى‏كند. در فتنه ابو مسلم خراسانى برخى او را محبِّ اهل‏بیت مى‏پنداشتند و او را با یمانى تطبیق مى‏كردند. امام صادق‏علیه السلام فرمود: لا، اَلیمانى یُوالى عَلیّاً وَ هذا یَبْرَأُ مِنه؛ نه، این طور نیست، یمانى از على‏علیه السلام پیروى مى‏كند، درحالیكه او از آن حضرت بیزارى مى‏جوید.(96)

 
نسب یمانى:

در ضمن یك حدیث طولانى امام صادق‏علیه السلام نشانه‏هاى ظهور را برشمرده، در پایان مى‏افزاید: وَ خُروج رَجلٍ مِن وُلْدِ عَمِّى زَیدٍ بِالیمَن، وَ انْتِهاب سِتارَةِ البَیت؛ و خروج مردى از تبار عمویم زید در یمن و به یغما رفتن پرده كعبه.(97)

اگر منظور از این شخصى كه از یمن خروج مى‏كند، یمانى موعود باشد، حدیث تصریح مى‏نماید به اینكه نسب او به جناب زید بن على بن الحسین‏علیه السلام مى‏رسد.

 بقیه مطالب در ادامه............+ منابع

ادامه نوشته