زیارت اربعین

هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم  خوش آمدید ای زائران من،‌خوش آمدید.

هیچ می دانستید در مورد مداحی که ملاباسم کربلایی برای زائران اربعین خوانده و بسیار زیاد از سیمای ملی و دیگر رسانه های شیعیان جهان پخش میشود. ماجرایش چیست ؟
آیامیدانید که این شعرش را یکی از مراجع بزرگ نجف خواب دیدن که حضرت امام حسین علیه السلام این شعر رامی خوانند برای زوار اربعین ایشون صبح که از خواب برخواستند همه شعر را به یاد داشته اند و بعدا توسط آقای باسم کربلایی مداحی می شود .ترجمه نوحه را در زیر میخوانیدتا ان شاء الله زائران در بین راه معنی این نوحه را بدانند:




تِزورونی اَعاهِـدکُم
به زیارت من می‌آیید، با شما عهد می‌بندم
▪️
تِـعِـرفـونی شَفیـعِلکُم
می‌دانید که من شفيع شمایم
▪️
أسامیـکُم اَسَـجِّـلْـهِه أسامیکُم
اسامی‌تان را ثبت می‌کنم
▪️
هَلِه بیکُم یا زِوّاری هَلِه بیکُم
خوش آمدید ای زائران من خوش آمدید
▪️
وَ حَـگّ چَفِّ الکَفیل و الجود وَ الرّایه
قسم به دستان ابالفضل و کرامت و پرچم او
▪️
أنا وْ عَبّاسْ وَیّاکُم یَا مَشّایه
من و عباس با شماییم ای که با پای پیاده به سوی من می‌آیید
▪️
یا مَن بِعْتو النُفوسْ و جِئتـو شَرّایه
ای که جان‌هایتان را به بهای زیارت من به کف گرفته‌اید
▪️
عَلَیّ واجِبْ اَوافیکُم یَا وَفّـایه

بر من واجب است تا به شما وفا کنم، ای وفاداران!
▪️
تواسینی شَعائرْکُم
عزاداری‌هایتان به من دلداری می‌دهد
▪️
تْرَوّینی مَدامِعْـکُم
و اشک‌هایتان مرا سیراب می‌کند
▪️
اَواسیکُم أنَـا وْ جَرْحـی أواسیکُم
من و زخم‌هایی که بر تن دارم به شما دلداری می‌دهیم
▪️
هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم
خوش آمدید ای زائران من، خوش آمدید
▪️
هَلِه یَلْ ما نِسیْتْ و عَلْ وَعِدْ تِحْـضَـرْ
خوش آمدید ای که وعده‌تان را فراموش نکرده و بر سر موعد حاضر می‌شوید
▪️
إجِیْـتْ و لا یْـهَـمَّـکْ لا بَرِدْ لا حَرّ
آمدید در حالی که نه گرما برای‌تان مهم بود و نه سرما
▪️
وَ حَـگ دَمْـعِ العَـقیله و طَبرَه الأکبَر
قسم به اشک زینب و فرق شکافته اکبر
▪️
اَحَضْـرَکْ و ما أعوفَکْ ساعـه المَحْـشَرْ
در محشر کنارتان خواهم بود و رهایتان نمی‌کنم
▪️
عَلَی المَـوعِـدْ اَجی یَمکُم و لا اَبْـعَـدْ و اعوفْ عَنْـکُم
در وقت دیدار پیشتان می‌آیم و دور نمی‌شوم و رهایتان نمی‌سازم
▪️
مُحامیکُم وَ حَگ حِیدَرْ مُحامیکُم
پشتیبانتان هستم به حقّ حیدر پشتیبانتان هستم
▪️
هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم
آمدید ای زائرانِ من، خوش آمدید
▪️
یَـا هَـلْـشایِلْ رایه وْ جایْ گاصِدنی
ای آنکه پرچم به دست قصد دیدار مرا کرده‌اید
▪️
تِـعْـرُف رایَتَـکْ بی مَن تُذَکِّـرْنی؟
می‌دانی که پرچمت مرا به یاد چه کسی می‌اندازد؟
▪️
بِلـکطَعو چْفوفه وْ صاحْ اِدْرِکْـنی
به یاد آن دست بریده‌ای که فریاد زد: مرا دریاب
▪️
صِحِتْ وَیلاه یا اخویه وْ ظَهَرْ مِحْنی
و با شنیدن آن صدا، آشکارا فریاد زدم که بی‌برادر شدم و اندوهم بر من آشکار شد
▪️
کِسَرْ ظَهری سَهَمْ هَجْـرَکْ
تیر هجرت کمرم را شکست
▪️
نِفَدْ صَبری بَعَدْ عُمـرَکْ
بعد از شهادتت صبرم به پایان رسید
▪️
اُوَصّیکُمْ عَلَی الرّایِه اُوَصّیکُمْ
سفارش این پرچم را به شما می‌کنم
▪️
هَـله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم
خوش آمدید ای زائران من، خوش آمدید
▪️
یَا مَنْ گاصِدْ إلَیَّ و دَمْـعِه تِجْـریـهْ
ای که با چشمان اشکبار قصد زیارت مرا کرده‌اید
▪️
اَعرُفْ حاجِتَکْ مو داعی تِحْـچیـهِ
حاجت‌تان را می‌دانم، نیازی به گفتن نیست
▪️
وَ حَـگ نَحـْـرِ الرِّضیع اِلـحاجِه اَگضیهِ
قسم به گلوی شیرخواره، حاجت‌تان را برآورده می‌کنم
▪️
یَا زائرْ عاهَدِتْ کِلْ عِلّه اَشْـفیهِ
زائران من، عهده کرده‌ام که هر بیماری را شفا دهم
▪️
اَخو زینب فَرَحْ بیکُمْ
برادر زینب به خاطرتان شاد شد
▪️
هَله وْ مَرحَبْ یُنادیکُم
خوش آمدید صدایتان می‌زند
▪️
یُحَیّیـکُم اَبو الغیـره یْحَیّیـکُم
مرد غیرتمند به شما درود می‌گوید
▪️
هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم
خوش آمدید ای زائرانِ من، خوش آمدید
▪️
زینبْ مَنْ تُشاهِدکُم تِزورونی
زینب هنگامی که شما را می‌بیند که زیارتم می‌کنید، می‌گوید:
▪️
تُنادیکُم لِوَنْ بِالطَّفّ تحضُرونی!
کاش در جنگ حاضر می‌شدید
▪️
ما اَمْـشی یِسْره وْ لا یَسلِبونی
که مرا به اسیری نمی‌بردند و مرا غارت نمی‌کردند
▪️
و لا بسیاطهم غَدَر یْضرِبونی
با تازیانه‌های خیانت نمی‌زدند
▪️
تُنادینی: أنَا الجیره وْ صَد عَنّی أبو الغیره
صدایم می‌زند که من در بندم و سرور غیرتمندان از دستم رفت
▪️
اَبَچّیکُم عَلی مْصابه اَبَچّیکُم
شما را بر این مصیبت می‌گریانم
▪️
هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم
خوش آمدید ای زائران من،‌خوش آمدید.

 

ظهور شاهزاده تاریكی از استانبول؛ ادامه زنجیره ناکامی‌های ولی‌عهد جوان سعودی

ظهور شاهزاده تاریكی از استانبول؛ ادامه زنجیره ناکامی‌های ولی‌عهد جوان سعودی
 

بن سلمان که روزی امید کشورهای غربی به شمار می‌رفت، حالا به باری بر دوش آن‌ها بدل شده و اقداماتش حتی حامیان سابق او را هم به واکنش، دستکم در سطح رسانه‌ها، واداشته است.

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس - مهدی پورصفا«شاهزاده تاریکی» عنوانی در خور برای محمد بن سلمان است. شخصیت سعودی که حالا نیمه تاریک خود را به دنیای غرب نشان داده است. شخصیتی که غرب امید فراوانی به اصلاحاتش بسته بود، اما حالا همه حامیانش را ناامید کرده است.

نگاهی به ۳ سال گذشته نشان می‌دهد که دلایل فراوانی برای تشخیص ماهیت سیاه شاهزاده سعودی وجود داشت، اما به نظر عواید مالی معاملات پر سود تسلیحاتی کشورهای عربی برای چشم پوشی بر تمام این نشانه‌ها کافی بود.

حالا جنازه قطعه قطعه شده خاشقچی به بحرانی برای حکومت سعودی تبدیل شده است. به نظر حتی دنیای غرب که تمایل زیادی به تصاحب دلارهای سعودی دارد، در مقابل فضاحت قتل خاشقچی مجبور به عکس‌العملی تند شده است.

«رند پال» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا و گروه دیگری از نمایندگان کنگره از ضرورت تحریم تسلیحاتی حکومت سعودی سخن گفته است. تحریمی که در جنگ یمن می‌تواند برای سعودی‌ها مصیبت‌آفرین باشد و البته دونالد ترامپی که معتقد است این کار به اقتصاد آمریکا ضربه می‌زند.  با این حال به نظر می‌رسد، این بار همانند دفعات پیشین جستن از رسوایی برای ولی‌عهد جوان سعودی چندان راحت نباشد.

بن سلمان متخصص خرج کردن پول در رسانه‌ها و لابی‌های سیاسی است. پول‌هایی که خرابکاری‌های بچه‌گانه قبلی او را لاپوشانی کرده است.

کشتار در یمن بدون محدودیت

محمد بن سلمان ولی‌عهد هنوز جوان سعودی با گذشت ۳ سال از ورود جدی به هرم قدرت در خاندان سعودی هنوز یک معمای جدی برای بسیاری از ناظران داخلی و خارجی است. این معما شبیه یک جعبه پاندورا برای منطقه بوده و با باز شدن آن مصیبت‌ها و مشکلات فراوانی برای این منطقه به بار آمده است.

زمانی که ملک عبدالله پادشاه قبلی سعودی در ژانویه سال ۲۰۱۵ در مرکز پزشکی گارد ملی آل سعود درگشت و سلمان بن عبدالعزیز به قدرت رسید، محمد بن سلمان به عنوان پسر پادشاه توانست به عنوان وزیر دفاع به قدرت برسد.

محمد بن سلمان اولین وظیفه‌ای که در آن زمان برای خود تعریف کرد، هدایت عربستان به سمت یک جنگ تمام عیار با یمن بود. یمنی که می‌رفت تحت تسلط انصارلله قرار بگیرد و شهر عدن مهم‌ترین شهر در جنوب این کشور در آستانه سقوط قرار داشت.

عربستان سعودی هنوز خاطره درگیری‌های سخت زمینی در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ را به خاطر داشت. زمانی که استان صعده همزمان از سوی ارتش علی عبدالله صالح و نظامیان سعودی تحت فشار بود. تلفات سنگین عربستان سعودی در نبردهای زمینی محمد بن سلمان را وا داشت تا راهبردی جدید را اتخاذ کند. 

این راهبرد بر این اساس همکاری هوایی چند جانبه به همراه امارات متحده عربی و برخی از کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین قرار داشت.

در این میان امارات که شیفته تسلط بر ساحل یمن در نزدیکی تنگه باب المندب بود علاوه بر مشارکت نیروی هوایی خود یک تیپ زرهی متشکل از تانک‌های فرانسوی «لکلرک» را با استفاده از تانک‌برهای سعودی عازم جنوب یمن کرد.

با گذشت نزدیک به ۴ سال از درگیر شدن عربستان سعودی در ماجرای یمن حالا ماشین جنگی ائتلاف سعودی در باتلاق هولناکی گرفتار شده است. صرفه نظر از هزینه‌های وحشتناک مادی برای عربستان سعودی که دست پایین‌تر تخمین‌ها عدد ۲۰۰ میلیارد دلار را برآن ذکر می‌کند، کشتار مداوم مردم یمن و محاصره مداوم دارویی و غذایی آن‌ها موجب یک آبروریزی بین المللی شده است.

اقداماتی که تنها می‌تواند به دلیل ماهیت اقدامات عجولانه محمد بن سلمان آن را توجیه کرد. اگر بخواهیم حماقت‌های نیروهای سعودی را لیست کنیم، به فهرست درازی می‌رسیم اما شاید کشتار در مسجدی در پایتخت یمن در اکتبر سال ۲۰۱۶ در راس آن قرار گیرد.

ادامه نوشته

يمانى و واقعه ظهور كبرى‏

يمانى و واقعه ظهور كبرى‏

سيد محمّد على الحلو

مترجم: سيد شاهپور حسينى ‏

نشانه‏ ها و علامات ظهور، اهميت خاصى در فرهنگ مهدويت دارند، به ويژه اينكه اين نشانه‏ ها، شخصيت‏ هاى دوران ظهور را به ما مى ‏شناسانند. اين نشانه‏ ها در حقيقت يك لطف بزرگ الهى است كه جهان به وسيله آن خود را براى استقبال از آن رويداد سرنوشت‏ ساز و بسيار مهم آماده مى ‏كند. نشانه‏ هايى كه روى داده يا در آينده روى خواهد داد، خود اشاره به اين امر دارد كه انسان مى ‏تواند در زمان‏ هاى مختلف، گرايش‏ ها و تفكرات و وابستگى ‏هاى خود را به جريان‏ هاى مختلف مشخص كند و بداند چه در انتظار اوست. يكى از اين نشانه‏ هاى حتمى ، يمانى است. روايات مربوط به يمانى ‏ پژوهشگران در مورد شخصيت يمانى با دو مشكل اصلى روبه‏ رو هستند: 1. كم بودن روايات مربوط به اين شخص؛ 2. رمزگونه بودن روايات. در مورد رمزگونه بودن اين روايات، بايد گفت كه اين مسئله در مبحث ملاحم و فتن امرى شايع است و اين خود علل مختلفى دارد؛ از جمله اينكه مسئله تقيه و پوشيده نگاه داشتن حقايق، يكى از علل اين امر از جانب راويان بوده است. اهل بيت (ع) به خاطر حفظ جان و دور ساختن خطرها از يمانى با عدم ذكر نام و صفات متمايزكننده‏ اش، توجه داشته‏ اند مبادا دشمنان با استفاده از آن نشانه‏ ها او را شناسايى و نابود كنند. همچنين‏ اهل بيت (ع) نام‏ هاى مختلفى براى اين‏گونه شخصيت‏ ها برشمرده‏ اند تا نيروهاى مخالف، نتوانند آنها را شناسايى كنند و به عنوان مثال يمانى در برخى روايات، «قحطانى » ناميده شده و در برخى ديگر المنصور و در برخى ديگر، خليفه يمانى و در برخى ديگر «پادشاه يمانى » (الملك اليمانى ) و در برخى «حارث خراسانى » و در برخى روايات «حسنى » و در برخى ديگر «هاشمى » و در برخى ديگر از روايات «صاحب پرچم‏ هاى سياه» ناميده شده است. امّا در مقابل شخصيت‏ هايى كه نقش منفى در ظهور دارند، به عنوان خطرى كه حقيقت را تهديد مى ‏كنند، دقيقاً معرفى شده‏ اند تا مردم آنها را به خوبى بشناسند و در جرگه ياران آنها در نيايند. به عنوان مثال، در مورد سفيانى در روايات آمده است: نام او عثمان بن عنبسه است، او اموى است و نسبت او به خالد بن يزيد بن معاويه مى ‏رسد. برخى از روايات هم مى ‏گويند او حرب بن عنبسة بن مرة بن كلب بن سلمة بن يزيد بن خالد بن يزيد بن معاويه بن ابى سفيان بن صخر بن اميه بن عبدالشمس است. 1 برخى روايات نيز قائل به وجود دو سفيانى هستند. با دقت در روايات مربوط به سفيانى متوجه مى ‏شويم كه ائمه و بزرگان دين، تمايل زيادى به شناساندن اين شخص داشته‏ اند.

يمانى و واقعه ظهور كبرى‏

 

يمانى و نشانه‏ هاى ظهور نشانه‏ ها و علامات ظهور، اهميت خاصى در فرهنگ مهدويت دارند، به ويژه اينكه اين نشانه‏ ها، شخصيت‏ هاى دوران ظهور را به ما مى ‏شناسانند. اين نشانه‏ ها در حقيقت يك لطف بزرگ الهى است كه جهان به وسيله آن خود را براى استقبال از آن رويداد سرنوشت‏ ساز و بسيار مهم آماده مى ‏كند. نشانه‏ هايى كه روى داده يا در آينده روى خواهد داد، خود اشاره به اين امر دارد كه انسان مى ‏تواند در زمان‏ هاى مختلف، گرايش‏ ها و تفكرات و وابستگى ‏هاى خود را به جريان‏ هاى مختلف مشخص كند و بداند چه در انتظار اوست.

يكى از اين نشانه‏ هاى حتمى ، يمانى است. يمانى ، از نشانه ‏هاى حتمى ظهور يمانى يكى از اشخاص مهم است كه روايات دوران ظهور، از او ستايش كرده‏ اند. در اين روايات، پيوسته همراه با نام يمانى ، نام يك شخصيت ديگر ذكر مى ‏شود كه دشمن سرسخت امام مهدى (عج) است. او دست به جنايت‏ هاى زيادى مى ‏زند و دشمنى زيادى ، به ويژه با اهل بيت (ع) و شيعيان دارد و گفته شده او در پى نبش قبر حضرت فاطمه (س) است. نام او سفيانى است. و اين اقدامات سفيانى باعث برانگيخته شدن حسّ نفرت مردم از او مى ‏شود و مردم هر جنبش و حركتى را كه ضدّ سفيانى باشد، را يارى مى ‏كنند. يمانى و جنبش اصلاح‏گرى ‏ در سايه آن شرايط و اوضاع بحرانى و آشفته كه سفيانى دست به حمله مى ‏زند و شهرهاى زيادى را به اشغال خود درمى ‏آورد و در شرايطى كه گروه‏ ها و حزب‏ هاى مختلف به رقابت سياسى و به جنگ براى به دست آوردن قدرت مى ‏پردازند و در كنار حملات گسترده، ضدّ مذهب اهل بيت (ع)، تحركاتى اصلاح‏ گرانه و حقيقى نيز پا به عرصه وجود خواهد گذاشت و به مقابله با اين حملات خواهد پرداخت. در آن شرايط، آن گروه‏ ها هم، شعار اصلاح‏ گرايى واقعى سر مى ‏دهند، در اين شرايط يك انقلابى قحطانى از اهل يمن به حركت درمى ‏آيد و تلاش مى ‏كند رهبر نيروهاى مخالف ستمگران باشد و در مقابل آنها بايستد. او شعار اصلاح جامعه و تلاش براى بهبود بخشيدن اوضاع مردم و نجات آنها از بدى ‏ها و مصيبت‏ هاى مختلف سر مى ‏دهد. در اين زمان، يمن عرصه نبرد دو جريان اصلاح‏ گرايانه و ستمگران مى ‏شود. يمانى داراى گرايش‏ هاى اصلاح‏ گرايانه است و تصميم مى ‏گيرد براى مقابله با ضدّ ارزش‏ها به پا خيزد و قيام كند. يمانى همانند ديگر مؤمنان، تحركات جهانى و اوضاع داخلى يمن را مورد مطالعه قرار مى ‏دهد. او كم كم رهبر جريان اصلاح طلبى مى ‏شود كه خواهان نابودى ستم و تروريسم است. دعوت او در آغاز، يك دعوت فرهنگى براى بازگشت به اصول اسلام ناب محمّدى است و خواهان كنار گذاشتن خشونت مى ‏شود و مى ‏خواهد همگى با صلح و آرامش در كنار هم زندگى كنند. در مقابل عدّه‏ اى علناً خواهان براندازى مذهب اهل بيت (ع) هستند و آنها ياران سفيانى هستند. دليل خروج يمانى از يمن‏ نبايد فراموش كرد كه جبهه‏ هاى درگيرى ميان سفيانى و يمانى ، شام و يمن هستند و هر يك از اين دو منطقه داراى موقعيت جغرافيايى و لجستيكى خاصّى هستند. شام، محلّ تجمع گروه‏ هاى تندرو و ضدّ اهل بيت است. جدا از اين، يهوديان نيز نزديك آنجا هستند و در تحركات سفيانى بى ‏تأثير نيستند، از سوى ديگر، يمن، محلّ مناسبى براى جنبش اصلاح‏گرى است كه يمانى آن را رهبرى خواهد كرد. يمن در گذشته از درگيرى جنبش‏ هاى تندرو بسيار رنج برده و نسبت به رهايى از اين درگيرى ‏ها و نزاع‏ هاى افراطى بسيار احساس نياز مى ‏كند. جدا از اين، زيدى ‏ها در يمن ريشه دوانده‏ اند و زيديه واقعى مى ‏تواند پلى براى رسيدن به سواحل مذهب اهل‏بيت (ع) باشد. امّا زيديه سياسى از اصالت مذهبى خود تهى و پناهگاه جريان‏ هاى ضدّ اهل بيت شده است. در اين ميان يك جريان در يمن، يمنى ‏ها را به گذشته‏ شان باز مى ‏گرداند، و از نو به بررسى و مطالعه‏ حوادث مى ‏پردازد و خواهان بازگشت به اصالت و حقيقت انسان مى ‏شود. اين جريان دعوت به بازگشت به زيديه بدون انحراف مى ‏كند و اين خود گذرگاهى براى ورود به مذهب اهل بيت (ع) است به همين دليل، اين جريان، از هر جريان ديگرى بيشتر مورد پذيرش قرار مى ‏گيرد. جدا از اين، يمن هم‏ مرز با دو كشور است كه شيعيان زيادى در خود جاى داده‏ اند 1. عربستان كه شيعيان در جنوب آن سكونت دارند. 2. عمان، همچنين يمن هم‏ مرز سواحل آفريقا. از (اتيوپى ، سومالى و جيبوتى ) است و در اين مناطق مستضعفان زيادى زندگى مى ‏كنند و سطح زندگى اقتصادى آنها بسيار پايين است. علاوه بر اين، آنها با وجود داشتن منابع بسيار زياد ثروت، در محروميت زندگى مى ‏كنند و اين خود باعث مى ‏شود آن دعوت اصلاح‏ گرايانه را با آغوش بازترى بپذيرند.

ادامه نوشته