فرضیه زمان خروج سفیانی
![]()
به نام خدا
مقدمه :
مدتها بود به این موضوع فکرمیکردم فاصله بین خروج سفیانی تا لحظه مرگش در بیت المقدس چند ماه است
سوالاتی در این بین بود که روایات مختلف و همچنین ترجمه های فارسی متفاوت پیچیدگی پاسخ به این سوال را بیشتر میکرد
مثلا ایا آغاز کار او در رجب است یا صرفا ماه رجب ماه اعلان و معرفی دولت آیا میتوان ماه دیگری برای خروج او در نظر گرفت؟
در این مجال من فقط به بیان روایتها و نتیجه گیری از آنها و فرضیه های موجود در رابطه با فاصله حرکت سفیانیو زمان خروج او میپردازم میپردازم و درباره صحت یا عدم صحت روایات صحبتی ندارم و دانشی هم در این باره ندارم (هرچند سعی شده از منابع معتبر روایات اخذ شود) امیدوارم دوستانی که این مطلب را میخوانند و در این باره صاحب نظر هستند ما را یاری دهند .
سه فرضیه من در این مقاله در نظر میگیرم :
.1. فرض اول بنابر روایت زیر ظاهر شدن سفیانی در ماه صفر خواهد بود :
اختلاف ۴نفردرماه صفر : عائذ درمکه ، سفیانی واصهب درشام ومردی مصری که جباراست.
یختلف الناس فی صفر ویفترق الناس على أربعه نفر رجل بمکه العائذ ورجلین بالشام أحدهما السفیانی والآخر من ولد الحکم أزرق أصهب ورجل من أهل مصر جبار فذلک أربعه. (1) ( الفتن ۱۷۳ )
یختلف الناس فی صفر ویفترقون على أربعه نفر رجل بمکه العائذ ورجلین بالشام أحدهما السفیانی والآخر من ولد الحکم أزرق أصهب ورجل من أهل مصر جبار فذلک أربعه فیغضب رجل من کنده فیخرج إلى الذین بالشام فیأتی الجیش إلى مصر فیقتل ذلک الجبار ویفت مصر فت البعره ثم یبعث إلى الذی بمکه.(2) ( الفتن۱۷۴ )
بنابر این روایت در ماه صفر چهارنفر در جهان اسلام ظاهر میشوند؛ سفیانی اصهب ابقع و پناهنده ای در مکه .که احتمالا منظور از پناهنده ای در مکه امام عصر است .میدانیم که سفیانی و ابقع و اصهب و جنگ این سه تن پیش از ظهور است پس قطعا این روایت به ماه صفر پس از قیام امام عصر در شنبه محرم سال فرد قمری اشاره ندارد بلکه پیش از " ظهور و قیام امام " در "رمضان و محرم" اتفاق می افتد .
همچنین در روایتی دیگر به جنگهای صفر تا صفر اشاره شده که به نظر می اید از ماه صفر سال قبل از قیام تا ماه صفر بعد از قیام به طول می انجامد شامل نبردهای سفیانی برای به قدرت رسیدن و نبرد قرقیسیا و نبرد امام با سفیانی میشود
إذا أراد الله أن یظهر آل محمد، بدأ الحرب من صفر إلی صفر، وذلک أوان خروج المهدی علیه السلام(3) (معجم الاحادیث المهدی ج۳ح۷۵۶ ) .
بنابر روایت زیر سفیانی شش ماه خواهد جنگید و مناطق پنجگانه را تصرف خواهد کرد بنابر این از ماه صفر سال زوج که در روایت بالا به عنوان آغاز کار سفیانی اشاره شد تا شش ماه بعدش که ماه رجب خواهد بود سفیانی مشغول جنگ و تصرف مناطق پنجگانه خواهد بود .
السُّفْیَانِیُّ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ خُرُوجُهُ فِی رَجَبٍ وَ مِنْ أَوَّلِ خُرُوجِهِ إِلَى آخِرِهِ خَمْسَةَ عَشَرَ شَهْراً سِتَّةُ أَشْهُرٍ یُقَاتِلُ فِیهَا فَإِذَا مَلَکَ الْکُوَرَ الْخَمْسَ مَلَکَ تِسْعَةَ أَشْهُرٍ وَ لَمْ یَزِدْ عَلَیْهَا یَوْماً.[4] (. نعمانی، الغیبۀ، ص 300)
سفیانی از علایم حتمی و قطعی است و در ماه رجب خروج می کند. از ابتدای حرکت او تا آخر کارش، پانزده ماه به طول میانجامد. شش ماه آن را به جنگ و نبرد میگذراند و چون سرزمینهای پنجگانه (تمام منطقه شام) را به تصرف خود درآورد، نه ماه بر این مناطق حکومت می کند و یک روز هم بر این مدت اضافه نمیشود.
و سپس در اخرین جمعه ماه رجب پس از منخسف شدن ماه در نیمه رجب، در حالی که بر منبر مسجد دمشق قرار گرفته اعلام حکومت میکند
ام سعید اخمسیه به امام صادق(ع) عرض میکند:« یابن رسولالله(ص) فدایتان شوم! نشانهای از خروج و قیام حضرت مهدی(ع) در اختیارم بگذارید و به من مرحمت کنید. »
حضرت به من فرمودند:
«امسعید! وقتی ماه در شب بدر(ماه کامل) ماه رجب گرفته شود و خسوف رخ دهد، مردی پس از آن خروج کند و به دنبال آن حضرت مهدی(ع) قیام خواهند کرد. » (5 )(اثبات الهدایه،ج3،ص575)
البته درباره اینکه تاریخ ای خروج دقیقا نیمه ماه رجب است یا همان جمعه اخر ماه رجب نتوانستم به جمع بندی برسم.
پس از این بنابر روایت 9 ماه حکومت سفیانی شروع میشود که در این بین نبرد قرقیسیا و حمله به عراق و فرستادن لشکری به عربستان و مشخصا مکه و مدینه در دستور کار قرار میگیرد .
در جمعه شب بیست و سوم ماه رمضان صیحه اسمانی شنیده شده و امام معرفی میگردد و عملا دوره غیبت تمام میشود ولی باز هم این ظهور مخفیانه و برای افراد خاص است .
در شوال نبرد قرقیسا در حال رخ دادن است .و خسف بیدا لشکریان سفیانی در ماه شوال یا ذی القعده رخ داده
همچنین احتمالا در ابتدای ماه ذی القعده مرگ اخرین حاکم عربستان با نام عبدالله اتفاق می افتد و به هم ریختگی حکومت حجاز را در پی دارد . کشتار حجاج و نزاع بین قبایل در هنگام حج اعلام خبر مرگ پادشاه پس از چهل روز مخفی ماندن در روز عرفه و ماه ذی الحجه.




اهداف وبلاگ: