روایات درباره ایران مربوط به شرایط ظهور است نه علائم ظهور
روایات درباره ایران مربوط به شرایط ظهور است نه علائم ظهور
حجتالاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولیفقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم بزرگداشت دهه مبارک فجر در مسجد و حوزه علمیه امام مهدی(عج) در خصوص «پیوند انقلاب ما با انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) » به ایراد سخنرانی پرداخت که در ادامه گزیدهای از مباحث مطرح شده میآید:

*سه دوره تقابل حق و باطل در تاریخ/نقش سه بانو در تحقق اراده الهی
ما سه دوره در تاریخ مشاهده میکنیم که تقابل حقّ و باطل در آن سه دوره وجود داشته است که یک طرف اراده ذات خدا و طرف دیگر، اراده بندگان عصیانگر.
- عصر اوّل، عصر فرعونیان بود که براساس پیشگوییهایی که شده بود، به فرعون خبر دادند یک رجل انقلابی پا به عرصه وجود خواهد گذاشت و بساط ظلم را برخواهد چید. همانطور که میدانید فرعون مقابلهها را انجام داد. امّا با آن همه کارهایی که فرعون انجام داد، اراده الهی محقّق شد. مرحوم مطهّری میفرمود: سه زن در تحقّق اراده الهی نقش داشتند، مادر و خواهر حضرت موسی و آسیه همسر فرعون. آن هم در سختترین شرایط که خداوند متعال هزینههای بسیار سنگینی پرداخت تا این قضیّه به وجود آمد.
- در دوره دوم، عصر عباسیون بود که دستگاه بنی امیّه و بنی عبّاس، براساس پیشگوییها و بیانات معصومین (به خصوص خطبه غدیر که پیامبر اکرم(ص)، 20 بار به صورت توصیفی و 4 بار هم با اسم، سخن از موعود آسمانی به میان آوردند)؛ دنبال این گمشده بودند. فلذا آنها فهمیدند که آن فرزند، فرزند امام عسکری(ع) است، برای همین تمام فشار را بر ایشان متمرکز کردند، ولی خداوند متعال وعده خودش را محقّق کرد. در شب نیمه شعبان، با وجود آنکه در مادر امام زمان(عج)، حضرت نرجس خاتون، آثار حملی دیده نمیشد؛ امّا آن فرزند در همان شب به دنیا آمد.
- امّا عصر سوم، الآن است. ما برخی از روایات را بررسی میکنیم و تفاوت لحن آنها را بیان خواهیم کرد.
*روایت مهدوی در خصوص اوضاع ایران در ظهور
- امام صادق(ع) در الزام الناصب فرمودند: «اختلاف الصنفین من العجم فی لفظ کلمة العقل» که عجم در باب کلمه عقل اختلاف پیدا میکنند. «یخالفهم الشیخ الطبرسی فیصلب فیقتل» که شبیهترین این مصداق، شهید شیخ فضل الله نوری است که از طبرستان است.
- دومین روایت سیّد بن طاووس از قول امیرالمؤمنین(ع) از علائم ظهور میفرماید: سلطنت رجل طبرسی. مرد طبرستانی که رضاخان است که حالا علائمی که دارد، مشخصاتش به رضاخان میخورد که یکی از آنها «تبدیل الالبسة الاسلامیّه» که لباس اسلامی را تبدیل میکند و مِن جمله همان بحث کلاه پهلوی است.
-روایت بعدی، روایتی از امام صادق(ع) است که میفرمایند: «ینقلب ملک العجم فی محرم یسفک الدماء» در محرّم تحوّلی در سلطنت عجم به وجود میآید. در روایات گاهی عجم، گاهی فارس، مشرق مدینه و ... میگویند که منظور از همه اینها، ایران است. «حتّی یفر ملک العجم لئلا یاخذه الناس ثم یموت غماً» بعد ملک فرار میکند و در تنهایی و غم میمیرد که همین محمّدرضا پهلوی است. امام صادق 15 قرن قبل این را بیان فرموده بودند.
- یکی دیگر از این روایات از امام کاظم(ع) است که میفرمایند: «رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَى اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ»؛ مردی از اهالی قم، مردم را به سوی حق دعوت میکند. گروهی با او هم پیمان میشوند که مانند پارههای آهن هستند، بادهای تند قدمهایشان را نمیلغزاند، از نبرد و دفاع ترسی ندارند و از آن خسته نمیشوند و توکلشان بر خدا است. مصداق این مرد را امام راحل بیان میکنند.
- امام باقر فرمودند: «کَانّی بِقَومٍ قَد خَرَجُوا بِالمَشرِقِ یطلُبونَ الحَقَّ فَلایعطُونَهُ ثُمَّ یطلُبونَهُ فَلایعطُونَهُ فَاِذا رَأوا ذلِکَ وَضَعُوا سُیوفَهُم عَلی عَواتِقِهِم فَیعطونَ ما سَألوا فَلا یقبَلونَه حَتّی یقُومُوا وَ لایدفَعونَها إِلا إِلی صاحِبِکُم، قَتلاهُم شُهَداءُ أما إِنّی لَو أدرَکتُ ذلِکَ لَاستَبقَیتُ نَفسی لِصاحِبِ هذَاالاَمر»ِ؛ گویا میبینم مردمی در شرق قیام کرده، حق را طلب میکنند، ولی به آنان نمیدهند. دوباره حق را میطلبند، به آنان داده نمیشود. وقتی اوضاع را چنین دیدند شمشیرهای خود را بر شانهها میگذارند، پس آنگاه حاضر میشوند که حق آنان را بدهند، اما آنان دیگر قبول نمیکنند تا اینکه قیام می کنند و آن را جز به صاحب شما تحویل نمی دهند. کشتههای آنها شهید به شمار میروند. آگاه باشید!. اگر من آن زمان را درک کنم، خود را برای صاحب این امر نگاه میدارم»، لذا از این روایت هم معلوم میشود که فراز و نشیب در این انقلاب زیاد است.
اهداف وبلاگ: