انقلاب تونس جرقه رهايي از رژيم‌هاي مستبد عربي است

انقلاب تونس جرقه رهايي از رژيم‌هاي مستبد عربي است

به گزارش فارس، "كريمه الحفناوي " در گفت‌وگو با شبكه العالم اظهار داشت: گروه‌هاي مردمي مصر بايد ايمان داشته باشند كه آنها نيز مي‌توانند مانند مردم تونس تغييراتي ايجاد كنند و تمركز تلاش‌ها براي اين امر راهي براي رسيدن به اهداف آنها است. 


الحفناوي گفت: مردم مصر مانند مردم ديگر كشورهاي عربي كه زير سلطه حاكمان مستبد هستند، به شدت تمايل دارند خود را از اين وضعيت نجات دهند.

وي با اشاره به خودسوزي يك جوان مصري مقابل مجلس اين كشور، تاكيد كرد: انقلاب تونس ثابت كرد كه بهاي آزادي؛ خون است و انقلاب مردمي ، تغييرات مسالمت آميز ، اعتراض ها و نافرماني مدني نمي تواند به انتقال مسالمت آميز قدرت در همه رژيم هاي استبدادي وابسته منجر شود.

الحفناوي تصريح كرد: ممكن است اقدام اين جوان واكنشهايي را در پي داشته باشد و بسياري از جوانان مصري به دليل نامناسب بودن اوضاع معيشتي، چنين اقدامي را تكرار كنند.

اين سياستمدار مصري با اشاره به اشتياق مردم الجزائر، اردن ، يمن و مصر براي آزادي و رها شدن از استبداد افزود: انقلاب تونس آغاز انقلاب‌هاي آزادي ملي و دموكراتيكي است كه موجب رهايي از رژيم هاي مستبد عربي مي‌شود.

در ادامه...

جرقه انقلاب مصر زده شد

البرادعي: مبارك به سرنوشت "بن ‌علي " دچار مي‌شود

تلاش عربستان براي بازگرداندن رئيس جمهور فراري تونس به قدرت

ممنوعيت پخش اذان در تلويزيون تونس با سقوط بن علی رفع شد.....



ادامه نوشته

فراماسونری در صنعت غذاها

فراماسونری در صنعت غذاها

آیا سردمداران قدرت عمدا برای خاموش کردن جامعه تلاش می کنند؟ نظر دادن در این زمینه سخت است و به اثبات نیاز دارد. اما دلایل زیادی وجود دارد که باعث پذیرفتن این واقعیت می گردد که نه تنها طبقه ایلومناتی بلکه حاکمان نیز تلاش موثری برای به کارگیری سیاست هایی بر ضد سلامت روحی و جسمی جامعه دارند. در این مقاله راه هایی که در جوامع مدرن برای خاموش کردن انسان ها به کار می رود بررسی شده است. در اینجا به بررسی داروها و سموم موجود در غذاها و نوشیدنی ها می پردازیم…

 تحقیقات علمی ثابت کرده که سال ها دولت های سراسر جهان سود فراوانی از فروش محصولاتی که به صورت مستقیم بر سلامت جسمی و فکری جامعه اثر می گذارد، به دست آورده اند. در این مقاله به محصولات روزمره ای که باعث صدمه به مغز و اختلال در قضاوت و یا حتی باعث پایین آمدن ضریب هوشی در جهان می گردد اشاره شده است.

و این معنایی جز خاموش کردن توده مردم توسط طبقه ایلومناتی ندارد. به قول هیتلر چه خوش شانسی از این بیشتر که رهبر افرادی باشید که فکر نمی کنند. افراد تحصیل کرده از درستی این مسئله آگاهند و هدف این برنامه را می فهمند و در برابر این عمل غیر قابل تایید عکس العمل نشان می دهند. قضاوت کردن بر اساس داده های غیر قابل شمارش موجود در مورد این مسئله آسان است و به نظر می رسد که نخبگان دقیقا عکس این شرایط را خواستارند. مواد ناسالم، وحشت آور و گیج کننده موجب سکون جامعه می گردد. در اینجا به اثرات مواد دارویی، آفت کش ها، فلوراید و آسپارتام در بدن انسان می پردازیم و می بینیم که چگونه این محصولات به افراد داخل این ساختار تحمیل می شود.


ادامه نوشته

سقوط كابينه لبنان، تشديد تنش در لبنان

سقوط كابينه لبنان، تشديد تنش در لبنان

به گزارش فارس به نقل از النشره لبنان، اداره كل كاخ رياست جمهوري لبنان اعلام كرد كه با توجه به احكام بند يك از ماده 69 قانون اساسي لبنان در زمينه مستعفي شدن دولت بويژه با توجه به مورد "ب " از بند مذكور و از آنجائيكه دولت لبنان بيش از يكم سوم اعضاي مقرر خود در زمان تشكيل را از دست داده است، "ميشل سليمان " رئيس‌جمهور لبنان از رئيس كابينه و ساير وزرا تشكر و قدرداني كرده و خواستار ادامه روند كابينه به صورت پيشبرد امور شده تا زماني كه دولت جديد تشكيل شود. 


پس از آنكه سه‌شنبه شب عربستان و سوريه (در پي فشار آمريكا) بن بست مذاكرات براي حل مشكل لبنان را اعلام كردند، وزراي مخالف دولت بازگشت هر چه سريعتر نخست‌وزير براي تشكيل نشست فوق‌العاه كابينه را خواستار شدند، اما با نپذيرفتن اين موضوع از سوي سعد حريري سرانجام ديروز بعدازظهر، وزراي معارضان دولت لبنان در مقر فراكسيون تغيير و اصلاح گرد هم آمدند و پس از اين جلسه، استعفاي خود را رسما اعلام كردند و به اين ترتيب دولت لبنان از اكثريت خارج و از رسميت افتاد.

"جبران باسيل " وزير انرژي وابسته به جريان آزاد ملي لبنان در كنفرانس خبري با اعلام اين موضوع تصريح كرد كه با توجه به تعطيل شدن تلاش‌ها براي كنترل بحران در لبنان از سوي جريان حاكم و تسليم شدن آنها در برابر فشارهاي آمريكا بر عليه منافع داخلي لبنان، وزراي مخالف دولت اين تصميم را گرفته‌اند.

به اين ترتيب ده وزير عضو كابينه كه از اعضاي هشت مارس هستند بعلاوه "عدنان سيد الحسين " وزير مشاور كه از سوي رئيس‌ جمهور انتخاب شده‌اند، از كابينه خارجه شدند. در پي اين اقدام كابينه لبنان از رسميت خارج شد و رئيس‌جمهور مي‌بايست در اسرع وقت به صورت رسمي سقوط كابينه را اعلام مي‌كرد.

در ادامه.....

تجاوز هواپيماهاي صهيونيستي به حريم هوايي لبنان

لشگركشي نظامي آمريكا و فرانسه به مرزهاي لبنان

اسرائيل با تهديد حزب‌الله آشكارا خود را وارد بحران لبنان كرد

نصرالله: فتنه‌اي بين اهل تشييع و تسنن در لبنان روي نخواهد داد



ادامه نوشته

دلايلي بر لزوم وقوع غيبت امام زمان (عج)

دلايلي بر لزوم وقوع غيبت امام زمان (عج)

يكي از علل غيبت حضرت مهدي (عج) خوف و ترس كشته شدن است؛ زيرا حضرت اگر ظاهر بود او را مي‌كشتند، همان گونه كه حضرات ائمه (ع) را به شهادت رساندند و اين مسئله هويدا بود؛ چون بعد از شهادت امام حسن عسكري (ع) نام حضرت مهدي (عج) منتشر شد.



بر اساس آنچه از روايات و احاديث به دست ما رسيده است، مسئله غيبت فوايد و عوامل بسياري دارد كه براي مردم بيان شده است؛ اما درباره اين مسئله كه مردم در حال غيبت حضرت مهدي (عج) چگونه مي‌توانند از حضرت بهره‌مند شوند و چه منطق عقلاني بر شرايط حاكم است؟ مي‌توان به حديثي از پيامبر گرامي اسلام (ص) اشاره كرد. از حضرت رسول (ص) نقل شده كه حضرت فرمودند: «ان انتفاع النّاس به كالاِنتفاع بالشّمس اذا كانت في تحت السّحاب»؛ «بهره و انتفاع مردم از حضرت مهدي (ع) در زمان غيبت مانند نفع و بهره بردن انسان از آفتاب است در زمانيكه خورشيد زيرا ابر پنهان باشد.» 
از اين حديث شريف فهميده مي‌شود كه غيبت حضرت مانع از فيوضات خاصه حضرت نبوده و نخواهد بود؛ بلكه بالاتر سبب فوايد كثير براي عوام و خواص خواهد شد كه ذكر خواهيم كرد.
اما علل غيبت حضرت مهدي (عج) چيست؟ علت‌هاي غيبت حضرت مهدي (عج) متفاوت و فراوان است كه هر كدام احتياج به بحث دارد كه در اين مقال به برخي از آنها اشاره مي‌شود.

ادامه نوشته

تلمود نجس ترين كتاب دنيا!

تلمود نجس ترين كتاب دنيا!

با سلام  ولادت امام باقر (ع) رو به همه شما دوستان عزیز تبریک عرض می کنم....

وقتي داشتم تكه هايي از متن تلمود كه كتابي به قول يهوديان هم شان  توراتشان است مي خواندم گفتم چه افكار نجس و كثيفي در آن وجود دارد و به قول يك ضرب المثل  فارسي از كوزه همان تراود كه در اوست !  وقتي دلدادگان مكتب تلمود را مي بينم تا مغز استخوان خودم به اين  نتيجه مي رسم كه تلمود نجس ترين كتاب دنياست بله دينشان مي گويد در فلسطين جنايت كنيد . البته  وقتي هوس الهام بخش آنها باشد غير اين نبايد انتظاري داشت 


اشاره كوتاهي به اين كتاب مي كنم:

كلمه«تلمود»به معناي آموزش از فعل ثلاثي عبري«لمد»(يعني ياد داد)مي‏آيدمطالبي كه در تلمود آمده،به دو بخش دسته بندي مي‏شود.برخي از مطالب اين كتاب درباره احكام شرعي است؛يعني همان فتاوي‏دانشمندان يهود درباره احكام فقهي.اين بخش از مطالب را هلاخامي‏گويند..نويسندگان مجموعه تلمود در خلال نقل فتاوي فقهي و شرعي،حكايات و سرگذشتهايي را نقل كرده‏اند كه آگادا (روايت)خوانده مي‏شود.تلمود فلسطيني كه گاه تلمود اورشليمي خوانده مي‏شود،در حدود سال 300ميلادي تكميل گرديد.تلمود بابلي كه بسيار مفصل‏تر از تلمود فلسطيني است،در حدود سال 500 ميلادي كامل گرديده است. تلمود مجموعه قوانين شرعي و عرفي يهود است.اين مجموعه،تجزيه و تحليل يابرداشت شخصي خاخام‏هاست كه نه تنها ربطي به تورات آسماني و شريعت انبياي‏بني‏اسرائيل ندارد بلكه آنان در واقع،انگيزه‏هاي مادي و دنيوي،سودجويي و پيروي ازهواي نفس و با نگاهي خوشبينانه اعمال سليقه‏هاي فردي خويش،آن را به وجودآورده‏اند.

ادامه نوشته

خَسَفِ بَیْدا پنجمین نشانه از نشانه‏هاى حتمى


خَسَفِ بَیْدا 

پنجمینن نشانه از نشانه‏هاى حتمى، از نظر تسلسل زمانى خسفِ سرزمین بیدا مى‏باشد. 

خَسْف در لغت به معناى فرو ریختن چیزى در زمین مى‏باشد. چنانكه قرآن كریم در مورد قارون مى‏فرماید: «فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الاَرْض»؛ ما او را با خانه‏اش در زمین فرو بردیم.(160) و بَیْدا در لغت به معناى دشت هموار، پهناور، خالى از سكنه و آب و علف مى‏باشد. در میان مكه و مدینه سرزمین پهناور و دشت‏شن‏زارى است كه بَیْدا نام دارد. منظور از خَسفِ بیدا فرو رفتن سپاه سفیانى در سرزمین بیدا مى‏باشد. 


هنگامى كه سپاه سفیانى از مدینه منوّره براى معارضه با حضرت مهدى(161) به سوى مكه معظمه حركت مى‏كنند، چون به سرزمین بیدا رسیدند، جبرئیل امین فریاد برمى‏آورد كه‏ اى سرزمین بیدا، این گروه ستمگر را در كام خود فرو ببر. پس زمین دهان باز مى‏كند و همه آنها را در كام خود فرو مى‏برد. از بررسى روایات ملاحم و فتن روشن مى‏شود كه این حادثه در حدود یك ماه بعد از ظهور حضرت ولى عصرعلیه السلام رخ مى‏دهد. بدین‏ترتیب خسف بیدا را نمى‏توان از نشانه‏هاى ظهور به معناى اخصّ كلمه به شمار آورد، بلكه باید آن را از نشانه‏هاى قیام حضرت دانست.

بر اساس روایات فراوان كه برخى از آنها را با عنوان زمان پیام نقل كردیم و سندش را بررسى نمودیم؛ ظهور حضرت در شب بیست و سوم رمضان و قیام آن حضرت در روز عاشورا خواهد بود. بدین‏ترتیب میان ظهور و قیام دقیقاً سه ماه و هفده روز فاصله است كه دو نشانه از نشانه‏هاى حتمى در این فاصله رخ مى‏دهد: خسف بیدا و قتل نفس‏زكیه.

خسف بیدا یكى از نشانه‏هاى حتمى قیام حضرت ولى عصرعلیه السلام مى‏باشد كه با هیچ خسف دیگرى قابل اشتباه نیست.



ادامه نوشته

ایران آخرالزمان

ایران آخرالزمان


ما به زمان ظهور امام زمان -ارواحنافداه- این محبوب حقیقی انسان ها نزدیک شده ایم. "بیانات امام خامنه اي در جمع بسیجیان، نیمه شعبان ۱۳۸۷ه ش"

چه خوشمان بيايد، چه نيايد الان در دنيا دو جبهه، دو صف، دو قطب، دو تفكر در مقابل همديگر صف آرايي كرده اند: ايران و اسراييل. اما اين اسراييل نه آن كشور جعلي كه نماينده اي از همه ي دولت هاي غربي است، از ايالات متحده و بريتانيا تا فرانسه و آلمان و ايتاليا. اين اسراييل گاهي كت و دامن مركل را مي پوشد، گاهي هم قد كوتوله هايي مثل ساركوزي و برلوسكوني مي شود، گاهي با لهجه ي بريتانيايي حرف مي زند، گاهي پشت مجسمه ي آزادي پنهان مي شود و گاهي از تل آویو براي ما شاخ و شانه مي كشد. از آن طرف این ایران هم نه کشوری با ۱۶۴۸۱۹۵ کیلومتر مربع وسعت که گستره ای از مشهدالرضا تا بنت جبیل دارد. شطرنج دنياي امروز فقط دو بازيگر دارد يك طرف سفيد و طرف ديگر سياه. حالا مي خواهي سرباز پياده ي سياه را كاريكاتوريست دانماركي بنامي يا كشيش آمريكايي ديگر ميل خودت است.

در اين جنگ دنياها نقطه ي عطف، ظهور منجي است. و هر دو سوي ماجرا ـ اگرچه شايد به روي خود هم نياورند ـ اما در حال آماده سازي آخرين نبرد نهايي هستند. هر چه مي گذرد نشانه ها شفاف تر و حقيقت ها عريان تر و شبهه ها بي رمق تر مي شوند. پيش از قيام امام خميني كمتر محقق شيعي، درستي احاديثي كه به نقش ايرانيان در زمان ظهور مي پرداخت را باور داشت يا حداقل زمان  ظهور را با همين قرينه ي وضع و حال ايران شاهنشاهي نزديك مي ديد. اما با انقلاب امام، وزير سفيد از محاق سربازان خموده و خواب آلوده بيرون آمد و شروع كرد به فتح الفتوح. پيش از اين چه كسي جرات داشت از حلقومش فرياد كه هيچ، نجواي مرگ بر آمريكا  سر دهد يا پرچم پرستاره ي بي فروغش را آتش بزند؟ يا چه كسي خيال اين را در سر داشت كه اسراييل بايد محو بشود؟ یا چه کسی شورای امنیت و ناتو و اتحادیه اروپا را به سخره می گرفت؟


ادامه نوشته

9 دی روزی ز تبار عاشورا

9 دی روزی ز تبار عاشورا

تقویم شمسی در دل خود روزگار های خاطره انگیز و مناسبت های بسیاری را دارد. خاطراتی که سالهای سال از ثبت آن می گذرد، نهمین روز دی ماه هم یکی از همین روزهای خاطره انگیز است اما تفاوتی که با سایر مناسبت های ما دارد این است که فقط یکسال از گذشت این روز خاطره انگیز می گذرد.

9 دی

همه ما حوادث بعد از انتخابات سال 88 یا به زبان گویاتر فتنه 88 را به خوبی به یاد داریم. فتنه ای که آزمایش بزرگی برای امت اسلامی ما بود. آزمایشی که ریزش و رویش های عمده ای را از خواص  گرفته تا عوام در برداشت و طلای باورهای  بسیاری را به آرمان های انقلابی اسلامی ما محک زد.

23 خرداد ماه سر خط آغاز فتنه ای بود که سال های سال دشمنان این مرز و بوم برای آن نقشه کشیده بودند و قرار بود معماران آن عناصری داخلی باشند که هنوز تاب دلدادگی مردم به این حکومت را ندارند. نقشه ای که با ادعای تقلب شروع شد اما از همان ابتدا کسانی که عمق نگر بودند می دانستند این ها همه بهانه ای برای حمله به نظام اسلامی ما و ستون محکم آن ولایت فقیه است.

هر روز که از 23 خرداد می گذشت چهره ناخوشایند فتنه بیشتر بر اهل حق معلوم می گشت و باران بینش خواص پیرو و عوام ظریف باعث نشست غبار این فتنه می شد تا اینکه روز مرگ فتنه فرا رسید. عاشورای 88روزی بود که هیاهوی شبه ناک صحنه گردانان فتنه بر سر ادعایی دروغین و سکوت آنها در مقابل حمایت دشمنان قسم خورده ملت باعث شد به مقدس ترین ارزش ایرانیان هتک صورت گیرد و این حسین علیه اسلام است که با خون خود همیشه روشن کننده راه بوده و این بار هم او بود که موج بصیرت را بر پیکر آسیب خورده مردم جاری کرد و به آن روح تازه ای بخشید.

فتنه ای که آزمایش بزرگی برای امت اسلامی ما بود. آزمایشی که ریزش و رویش های عمده ای را از خواص  گرفته تا عوام در برداشت و طلای باورهای  بسیاری را به آرمان های انقلابی اسلامی ما محک زد

فتنه گران در روز عاشورا صحنه هایی از روز دهم محرم سال 60 هجری را به یاد می آوردند، از آسیب رسانی به بیرق های حسینی تا سنگ زدن و حمله به نمازگزاران عاشورایی و هتک حرمت زنی محجبه اما این اتفاقات نیز باعث بیداری خفته گان رویا پردازان غربی نشد که آنان نه خفته بلکه، خود را به خواب زنندگانی بودند که بیدار نمودن انها دیگر پس از این کاری بس دشوار می نماید. فتنه گران بعد از این حوادث نه تنها این اقدامات را تقبیح و محکوم نکرده بلکه عاملان آن را مردمی خداجو نامیدند. اما دیگر روح بصیرت به پیکر مردم عاشورایی دمیده شده و این مردم بودند که اینبار و دوباره ثابت کردند که همچنان پشتوانه ای محکم برای انقلاب هستند و با وجود آنها دشمنان نخواهند توانست به عمود خیمه انقلاب صدمه ای وارد کنند.

9 دی

مردم انقلابی ما در روز 9دی پس از چند روز اعتراض به هتاکان عاشورای حسینی با راهپیمایی عظیم و مثال زدنی خود شتر فتنه را در مصاف جمل فتنه گران ذبح کرده و نشان دادند که بر خلاف خواصی که هنوز از لغزش های خود کوتاه نیامده اند در زیر پرچم صبر و بصیرت گرد آمده اند و اینک زمان آن است که خواص جامانده از این قافله خود را از بزرگراه وحدت به این سیل خروشان برسانند.

سیلی که هر مانعی بر سر راه پیشرفت انقلاب را از میان خواهد برداشت  و حال بر سد فتنه گران و معماران داخلی آن رسیده و وقت آن است که  مسئولین  این مهم را با این پشتوانه به انجام رسانده و آنطور که شایسته است خواست قانونی آنان را اجرایی کند.

نهم دی ماه نماد بصیرت ملت و مقاومت امت در برابر فتنه های روزگار است و نشانگر این است که مردم مااز تاریخ عبرت گرفته اند و دیگر قرار نیست نظام اسلامی پای دنیاطلبی های سست عنصر های داخلی و قدرت طلبی های دشمنان خارجی به قربانگاه رود بلکه وقت بالندگی آن به دست سربازان دولت کریمه مهدوی می باشد.

عطاالله باباپور

گروه جامعه و ارتباطات

ایران هراسی، مسئله ای که مرد آهنی2 فراخواند.

ایران هراسی، مسئله ای که مرد آهنی2 فراخواند.نقدی اجمالی بر فیلم مرد آهنی 2 « Iron Man 2 (2010) »

در نسخه اول مرد آهنی مشاهده نمودیم که گروههای مقاومت و جهاد اسلامی علی الخصوص ایران به عنوان سارقان تسلیحات کشتار جمعی معرفی شدند و به گونه ای در پی شکست هیمنه این ملت های مقاوم بود. حال با توجه به مقدمه ای که در نسخه اول این فیلم فراهم شد، به وضوح مشاهده می نمائیم که در نسخه دوم به صراحت به مسئله ایران هراسی اذعان می شود و در دو سکانس از فیلم، از ایران به عنوان دلاّل و خریدار سلاح های کشنده نام برده می شود.

در ابتدای فیلم هنگامیکه "تونی استارک" به کمیته نیروهای مسلح سنای امریکا احضار می شود و "سلاح مرد آهنی" او به عنوان تهدید تلقی می شود، "تونی استارک" با یک ترفند، دو فیلم از ساخت سلاح در ایران و کره شمالی را نشان می دهد و این دو کشور را به عنوان تهدید برای امنیت ملی آمریکا معرفی می کند و می گوید :

« تهدید فوری اینه »
و در ادامه می گوید : « من بازدارنده دیگران از حمله اتمی به کشورمون هستم ».

ادامه نوشته

اصحاب و ياران مهدي( عج) چه كساني هستند و چگونه به امام ملحق مي شوند؟


اصحاب و ياران مهدي( عج) چه كساني هستند و چگونه به امام ملحق مي شوند؟

چكيده
در اين نوشتار، با استفاده از منابع روائي شيعه موضوع ياران حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف، ويژگي‌ها و خصوصيات اسمي و مليتي آنان، تعداد اصحاب، جنسيت اصحاب (تعداد مرد و زن)، نحوه حضور و ياري رساني آنان و نيز وضعيت نيروهايي كه در هنگامة ظهور، براي حمايت از حضرت قيام مي‌كنند و… در دو محور: گروه اصحاب ويژه امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف و گروه انصار و ياوران آن حضرت در هنگام ظهور، مورد بررسي قرار گرفته است.

مقدمه
براساس آموزه‌هاي ديني، يكي از سنت‌هاي الهي در جهان اين است كه هر پديده، مي‌بايد به صورت قاعده مند از راه فراهم آمدن شرايط و مقدمات آن به وجود آيد. اين اصل، در روايات اين گونه بيان شده است: «أبي الله أن يجري الأمور إلا بأسبابها فجعل لكل شئ سبباً؛ خداوند امتناع دارد از اين‌كه امور را جز از راه اسباب آن فراهم آورد» (مازندراني، 1421: ج8، ص210).
تحولات و رخداد‌هاي اجتماعي نيز همانند پديده‌هاي تكويني، محكوم اين اصل مي‌باشد. بر اين اساس، تحقق هر انقلاب و رويداد اجتماعي، به زمينه‌ها و شرايط آن، وابستگي دارد. ظهور و قيام امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف نيز پيرو همين اصل است و بدون تحقق زمينه‌ها و شرايط آن، به وقوع نخواهد پيوست.
يكي از مهم‌ترين شرايط و مقدمات لازم براي تحقق ظهور، وجود ياوراني شايسته و لايق براي پشتيباني از قيام و انجام كارهاي حكومت جهاني است؛ زيرا سنّت الهي بر اين قرار گرفته كه امور عالم از مجراي طبيعي و علل و اسباب عادي انجام گيرد؛ بنابر اين همان گونه كه نقش ياران در موفقيت حركت‌هاي اصلاحي پيامبران الهي تعيين كننده بوده، در قيام امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف نير نياز به ياران، امري ضروري و اجتناب ناپذير است؛ زيرا بنا نيست اين قيام، با نيروي اعجاز به سر انجام برسد؛ بلكه حركت‌هاي اصلاحي حضرت از راه اسباب وعوامل عادي به پيروزي مي‌رسد. بديهي است چنين انقلاب عظيمي، بدون نيروهاي مؤمن و فوق العاده توانمند و مؤثر، امكان تحقق نخواهند داشت.
بر اين اساس، يكي از موضوعات لازم در حوزة مباحث مهدويت، بحث از ياران حضرت مهدي عليه السلام و شناخت ويژگي‌ها، كاركردها و اقدامات سياسي نظامي مجموعه نيروهايي است كه هنگام ظهور به امام مهدي عليه السلام مي‌پيوندند و تحت فرمان آن حضرت، به انجام مسؤوليت مي‌پردازند. با توجه به اهميت مسأله و نقش آموزندة آن، بخشي از روايات مهدويت به انعكاس اين موضوع پرداخته است.

طبق آنچه از روايات استفاده مي‌شود، مجموع ياوران و كساني را كه در آغاز ظهور، دعوت امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف را لبيك مي‌گويند و براي ياري، به امام عليه السلام مي‌پيوندند، مي‌توان به دو گروه، تقسيم كرد:

الف. گروه اصحاب

ب. گروه انصار

ادامه نوشته