عید قربان تجلی جمال الهی
عيد قربان بر همه مسلمانان جهان مبارك باد...
عید قربان تجلی جمال الهی

قربانی کردن طبق نص صریح آیه 37 سوره حج، نشانه تقوی و فدا کاری در راه بینوایان و فقراست. عید قربان از منظرگاههای خاصی قابل تماشا و حظ بصر است اما زیباترین و نزدیکترین منظر را نسبت به جان آدمی و عید قربان، عرفان برقرار کرده است. عید قربان که همان کشتن نفس اماره معرفی شده تجلی جمال الهی است. حج گذار که در تماشای این مسیر الهی است میخواهد از احرام خارج شود و بار دیگر چون میهمانی از راه بعید به طبیعت مادی ما پا میگذارد.
برخیز و به میدان رو در حلقه رندان رو
رو جـانـب مهمان رو کـز راه بـعـید آمد
پراهمیت بودن عید قربان
دینپژوهان معاصری که به پژوهش و کاوش در ادیان ابتدایی مشغول هستند چندین ویژگی مشترک را میان ادیان ابتدایی برمیشمارند که یکی از این ویژگیها، قربانی کردن است. شاید بتوان گفت انجام و اهدای قربانی یکی از اساسیترین پایههای پیدایش دیگر ارکان مذهبی باشد. قربانی کردن در دین اسلام بسیار پراهمیت تلقی شده است. تا جایی که یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان نیز به این نام خوانده میشود. این عید و مراسم، از زوایای گوناگون دینی، عرفانی، فلسفی و اجتماعی قابل بررسی و تبیین است در قرآن آمده است که: ان اول بیت وضع للناس للذی ببکه مبارکا همانا نخستین خانهای که برای مردم بنا نهاده شد، خانه پربرکتی است که در مکه قرار دارد و این خانه الهی که کعبه نام دارد، زیارتگاه اهل ولی است که به حکم خداوند تبارک در سوره آل عمران بر هر کسی که توانایی رفتن بدان را داشته باشد واجب است.
حج بعد از نماز، روزه و زکات چهارمین رکن دین محسوب میشود و همانگونه که درباره قربانی که خود یکی از اعمال حج است، گفته شد، خود حج نیز از منظرهای گوناگونی قابل شناخت است.
بیان ریشه تاریخی قربانی کردن
قربانی کردن ریشه در دوران ما قبل تاریخ دارد. انسان اولیه که از درک عظمت خالق متعال و فهم طبیعت عاجز بوده است، برای به دست آوردن ترحم خدایان خیالی خود، دست به قربانی کردن حیوانات و انسانها میزده است. این رسم نزد همه ملل و ادیان به عناوین مختلف موجود بوده استایرانیان باستان نیز بسیاری از حوادث و بلایای طبیعی را نتیجه خشم خدایان خود میدانسته و برای آنان قربانی میکردهاند. این سنت طولانی بشر در اسلام با تغییراتی کیفی نیز پذیرفته شده است.بنابراین مراسم قربانی کردن در ادیان و کشورهای جهان تاریخچه دور و درازی دارد و در زندگی ملل و جوامع گذشته به صورتهای مختلف صورت میگرفته است.
حضرت ابراهیم علیه السلام در شب هشتم ذیالحجه خواب دید که فرشتهای بر فراز سرش ایستاده و میگوید: ای ابراهیم! پروردگار تو میفرماید اسماعیل فرزند خود را برای من قربانی کن؛ آن حضرت وحشت زده از خواب بیدار شده و در حیرت بود که این خواب شیطانی و یا از تلقینات الهی بوده است. بر همین اساس نیز روز هشتم ذیالحجه را یوم التردید میخوانند
عرفات ، سرزمین خواستن و دعا
عرفات ، سرزمین خواستن و دعا
آری ، عرفات محل دعا و توبه است . وقوف در عرفات اگر چه از نظر زمان محدود است ، اما از نظر آثار و نتائج معنوی و برکات آسمانی که عاید حاضران در موقف می شود ، فوق العاده عظیم است .

امام سجّاد( علیه السلام) به سائلی که در عرفات از مردم گدایی می کرد ، فرمود :
وَیْحَکَ اَغَیْرَ الله تَسْأَلُ فی هذا المقام اِنّه لَیُرْجی لِما فی بطونِ الحُبالی فی هذا الیوم اَنْ یکونَ سَعیداً . 1
ـ وای بر تو ، در چنین روزی از غیر خدا طلب می کنی و حال آنکه امروز آنچنان رحمت خدا شامل و عام است که امید می رود آنچه در شکم مادران است نیز مورد لطف خداوندی قرار گیرند .
مردی در مسجد الحرام از امام صادق( علیه السلام) پرسید : چه کسی گناهش از گناه همه کس بزرگتر است؟ فرمود :
مَنْ یَقِفُ بهذِین الْمَوْقِفَیْنِ ؛ عرفة و مزدلفةَ وَسَعی بین هذین الجَبَلَیْنِ ، ثُمَّ طافَ بهذا البَیْتِ وَ صَلّی خلفَ مقامِ ابراهیمَ ، ثُمّ قال فی نَفسِهِ اَوْ ظَنَّ اَنَّ الله لَمْ یَغْفِرْ لَهُ فَهُوَ مِنْ اعظَم النّاسِ وِزراً . 2
کسی که در این دو موقف ـ عرفه و مشعر ـ وقوف کند و بین این دو کوه ـ صفا و مروه ـ سعی نماید و گرد خانه خدا طواف انجام دهد ، پشت مقام ابراهیم نماز بخواند در عین حال پیش خود بگوید یا گمان کند که خدا او را نیامرزیده است ، این آدم از همه کس ، گناهش بزرگتر است .
بر طبق روایاتی ، همه حاضران در عرفات دعای مستجاب دارند ، چه نیکان و چه بدان .
قال ابوجعفر الباقر(علیه السلام :( ما یَقفُ احدٌ علی تلک الجبال بَرٌّ وَ لافاجرٌ اِلاّ استجابَ الله له فَاَمّا البَرُّ فَیستجابُ لَه فی اخِرَتِهِ وَدنیاه ، وَا َمّا الفاجرُ فَیُسْتَجابُ لَهُ فی دُنْیاه . 3
ـ احدی از نیکان و بدان نیست که بر این کوهها وقوف کند مگر اینکه خدا دعای او را به اجابت می رساند ، دعای نیکان نسبت به امور دنیا و آخرتشان مستجاب می شود ، ولی دعای بدکاران درباره دنیایشان مستجاب می شود .
در برخی از روایات آمده است که تنها وقوف در عرفه می تواند بعضی از گناهان کبیره را بپوشاند .
قال رسول الله ( صلی الله علیه وآله): دیده نشده شیطان در روزی کوچکتر ، فرومایه تر و خشمگین تر از روز عرفه ، و این حقارت و زبونی و خشمگینی شیطان در روز عرفه نیست مگر بدین جهت که می بیند نزول رحمت و گذشت و بخشایش خدای را از گناهان بزرگ زائران ، زیرا برخی گناهان است که آنها را نمی پوشاند و مورد بخشایش قرار نمی دهد مگر وقوف در عرفات . 4
هنگام غروب روز عرفه پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله ) به بلال فرمود مردم را ساکت کن تا مطلبی بگویم . وقتی همه ساکت شدند ، فرمود :
ـ همانا خداوند بر شما منّت گذاشت ، نیکان شما را مشمول مغفرت کرد و به شفاعت نیکان ، از تقصیر بدان گذشت ، اینک حرکت کنید در حالی که همه مشمول عفو و رحمت حضرت حق شده اید ، مگر اهل تبعات (مقصود متجاوزان به حقوق مردم است ) چه آنکه خدا عادل است و حق ضعیف را از قوی خواهد گرفت . 5
1 ـ بحار الانوار ، ج99 ، ص292
2 ـ وافی ، ج2 ، کتاب الحج ، ص42
3 ـ فروع کافی ، ج4 ، ص262 ، حدیث 38
4 ـ شرح نهج البلاغة ، ابن میثم بحرانی ، ج1 ، ص224
5 ـ فروع کافی ، ج4 ،
در ادامه مطالب....
بیقرار روح عرفات، اباعبدالله الحسین (علیه السلام)
وخامت حال پادشاه عربستان
شهادت امام محمد باقر (ع) رو خدمت همه دوستان عزيز تسليت عرض مي كنم...
وخامت حال پادشاه عربستان
به گزارش فارس، خبرگزاري عربستان (واس) در بيانيهاي به نقل از دفتر پادشاهي عربستان گزارش داد كه ملك عبدالله ناخوش است و به دليل ابتلا به بيماري ديسك از درد كمر رنج ميبرد و پزشكان در چارچوب برنامه درماني وي توصيه كردند كه پادشاه بايد استراحت كند.

ملك عبدالله 86 يا 87 ساله كه از سال 2005 سلطنت پادشاهي عربستان را برعهده گرفته است از كهولت سن رنج ميبرد و با توجه به اين امر احتمال تغيير رهبري عربستان در آينده نزديك بعيد نيست.
بيانيه دفتر پادشاهي عربستان در واپسين ساعات شب گذشته اعلام شد و اين در حالي است كه نزديك به دو ميليون و نيم نفر از مسلمانان براي اداي فريضه حج در مكه مكرمه و مدينه منوره به سر ميبرند.
نزاع بر سر تقسيم قدرت به عنوان مسئله اي ديرينه در خاندان پادشاهي عربستان سعودي، همواره سلطنت سعوديها را به چالش طلبيده است. بطوريكه در صورت وقوع بحران پادشاهي در عربستان ، دربار سعودي به عنوان اصليترين كانون بحران ساز در خاورميانه سلطه مطلق خود را بر رياض از دست خواهد داد.
خاندان آل سعود از سال 1932 ميلادي بر عربستان حكمراني ميكنند. ملك عبدالعزيز، اولين پادشاه عربستان منشوري دارد كه به نام منشور عبدالعزيز معروف است . در اين منشور آمده است: « تا زماني كه پسران من زندهاند قدرت به نوههايم نخواهد رسيد.» از اين حيث برخلاف نظامهاي سلطنتي ديگر كه قدرت از پدر به پسر ميرسد ، درخاندان سعودي قدرت به برادران پادشاه انتقال مييابد و به همين علت است كه در اين كشور قبيلهاي، شاهزادهها با پادشاهان سعودي اختلاف سني زيادي ندارند. بنابراين بافت قدرت در عربستان سعودي پيچيده است و اين پيچيدگي همواره هوس رسيدن شاهزادگان سعودي به قدرت را تشديد كرده است.
پادشاه عربستان وزير كشور را مسئول نظارت بر حج تمتع كرد
توقیت چیست ؟!
توقیت چیست ؟!
بسم الله الرحمن الرحیم
قل لِلذینَ آمنوا یَغفِروا لِلذینَ لایَرجُونَ اَیّامَ اللهِ لِیَجزِیَ قَوماً بِما کانوا یکسِبونَ 1 الجاثیه/14
اشاره ؛
در سالهای اخیر و پس از رهنمودهای مکرر رهبر حکیم انقلاب اسلامی ، شروع نهضت نرم افزاری که به تولید علم و فکر می انجامد حوزه علوم اسلامی و علی الخصوص بحث مهدویت ، که بستگی انکارناپذیر و هدفداری با انقلاب اسلامی ایران دارد را نیز رفته رفته از زیر غبار سنگین روزمرگی علمی و انفعال و از هم گسیختگی رها می سازد تا در طلیعه درخشش خورشید جهانگستر حکومت مهدوی عهده دار حرکت فکری – فرهنگی آن انقلاب جهانی باشد . بر این اساس و در پی موج جدید گرایش به مهدویت و انتشار عطر دل انگیز نزدیکی ظهور در ایران اسلامی و بسیاری از ممالک اسلامی و حتی غیر اسلامی ، محققان بسیاری با تکیه بر مجاهدتهای عالمانه و خالصانه متقدمین ، افق نو و گسترده ای را در مقوله انتظار ایجاد نموده اند . تکیه بر آیات قرآن کریم و روایات مستند در ضمن بهره بردن از اصول فکری و فلسفی ، ویژگی تعمق آفرین بسیاری از این تحقیقات است که با ادبیاتی محققانه و واقعگرا عرصه جامعه جهانی را به خود معطوف نموده است .

مقوله مهم و بسیار پیچیده " توقیت " بسان شمشیری است دو لبه که میتواند از یک سوی راه بر محققان و منتظران ببندد تا مبادا ظهور به " بداء " گرفتار شود و جراحت این ضربه مرگ آور جز بی خبری از جریان ظهور که روز به روز گسترده تر و جهانگیرتر میشود نیست در حالیکه میتوان با سوی دیگر آن ، راه علمی و عملی تمهیدات ظهور را مشخص و هموار نمود تا بختک سنگین و سیاه آوار شده بر قلم ها و زبان های محققان را با نور بصیرت به نیستی سپرد و به دور از هر انحرافی که به " تقدّم " یا " تاخّر" از حرکت ولی الله الاعظم می انجامد ، رسالت مجاهدانه خویش را انجام داده و دلهای مشتاق منتظران را به مطلع الفجر رهنمون شد .
این نوشتار با اتکاء به مباحث عرفانی – فلسفی شیعه و استناد به آیات و روایات متعدد و رعایت مرز دقیق تطبیق و واقعگرائی ، تلاش ناچیزی است برای نیل به این مقصود . ان شا الله ....
علل مقاومت در برابر پذیرش امام عصر(ع)
علل مقاومت در برابر پذیرش امام عصر(ع)
در زمان ظهور حضرت مهدي(ع) عدهاي با او موافق و گروهي با او مخالف هستند. در ميان مخالفان برخي پيش از ظهور با او دشمن بوده و بعضي پس از خروج و قيام او، در برابرش ميايستند؛ اين دسته در زمان غيبت حضرت جزء موافقان و دوستداران و شيعيان او به شمار مي آيند ولي پس از آنكه ولي عصر(ع) نقاب غيبت كبرا از رخ بركشيد، به علل و عواملي او را نپذيرفته و بدتر در مقابل او صفآرايي ميكنند.

يكي از پرمخاطرهترين مراحل براي علاقهمندان و شيعيان صاحبالامر(ع)، زمان و عصر ظهور حضرت(ع) است. زيرا عدم آشنايي به روش خاص و جديد حضرت ولي عصر(ع) در ارائة اسلام از سويي و نيز نوع برخورد با باطل و شدت و سختگيري امام از سوي ديگر؛ آزمايش بزرگي است كه اگر كسي در آن دچار تزلزل شود، ممكن است اصل مسئله را نفي و انكار نمايد. به نظر ميرسد اينكه ائمه(ع) به برگشت برخي از مؤمنان از امام زمان(ع) و اقبال و رويآوري غير مؤمنان به ايشان در عصر ظهور خبر دادهاند ـ در بعضي موارد آن ـ ريشه در همين تحير و شك و ترديد ـ كه منشأ آن عدم اطلاع و آگاهي از روش حضرت مهدي(ع) در زمان ظهور است ـ دارد، از جمله حديث قابل تدبّر ذيل: «عبدالحميد ميگويد: كسي كه از امام صادق(ع) شنيده بود به من خبر داد كه، حضرت فرمود: هنگامي كه قائم(ع) خروج ميكند، خارج ميشود از اين امر [از اسلام يا تشيع يا ايمان يا حداقل از قبول امام زمان(ع)] كسي كه خويش را از اهل حضرت ميديد [و فكر ميكرد از ياران و از معتقدان راسخ به امام زمان(ع) است] و داخل ميشود در اين امر [يعني در تبعيت از امام زمان و ولايت او] كسي كه مانند آفتابپرست و ماهپرست است...».1
از اين روايت اسرار ديگري را نيز دربارة عصر ظهور ميتوان دريافت ولي حداقل يكي از اسرار اين برگشت و آن روي آوري، روش خاص و جديد حضرت در ارائة اسلام و برخورد با اهل باطل است كه متحيران، مضطربان و متزلزلان را از حضرت برميگرداند.
به بيان ديگر، در زمان ظهور حضرت مهدي(ع) عدهاي با او موافق و گروهي با او مخالف هستند. در ميان مخالفان برخي پيش از ظهور با او دشمن بوده و بعضي پس از خروج و قيام او، در برابرش ميايستند؛ اين دسته در زمان غيبت حضرت جزء موافقان و دوستداران و شيعيان او به شمار مي آيند ولي پس از آنكه ولي عصر(ع) نقاب غيبت كبرا از رخ بركشيد، به علل و عواملي او را نپذيرفته و بدتر در مقابل او صفآرايي ميكنند.
گذری بر موضوع قربانی انسان در آئینهای رازآلود
گذری بر موضوع قربانی انسان در آئینهای رازآلود
An Overview of Human Sacrifice in the Occult
این مقاله گذری است بر مسئلهای به نام قربانی انسان. مسئلهای که صحبت هر روز نیست. مسئلهای که بسیاری نه قادر به تصور آنند، نه قادر به درک آن و نه قادر به قبول وجود و ابعاد آن. اما متاسفانه این یک واقعیت است. واقعیتی تاریخی که تا به امروز ادامه دارد. واقعیتی که به نظر میرسد نه تنها از شدت آن کاسته نشده، بلکه سیر صعودی عظیمی به خود گرفته و در دنیای مدرن در مقیاسهایی بسیار بزرگتر انجام میشود. به صورتها و شیوههایی که به چشم ناآشنا فقط عجیب، بیپاسخ و فراتر از تحلیلهای "متفکران" ( آنها که به لطف جهانبینی سکولار و کمّی خود، همه چیز را به عواملی همانند پول و قدرت ربط میدهند)، است اما به به چشم آن مومن به دین خود، غیب[1] و فرق رازآلود، کاملا حساب شده و آئینی به نظر میرسند. در عین حال، امروزه از مقدار گزارش و بحث درباره این سرطان کاسته شده، و این عمیقا به دلیل سیطره هر چه بیشتر عوامل پشت این اعمال شیطانی بر وسایل ارتباطی است. آسانترین راه کنترل ذهن کنترل ورودیها است. اگر کسی موفق به کنترل عمده ورودیهای اطلاعاتی یک شخص شود، عمده خروجیهای اطلاعاتی وی، یعنی ذهن، تفکر و مرزهای تحلیل وی را در دست گرفته. ( و این چه راهبرد عالیای است برای مردمی که فرای ذهن و عقل خود ورودیای ندارند). این امروزه به سادگی توسط نظامهای آموزش و پرورش اجباری و سپس رسانههای جمعی صورت میگیرد. بسیاری پس از طی دوران تحصیل، چه دیپلم چه دکترا، یا مطالعه و تحقیق را عمدتا کنار گذشته یا چنان درگیر زندگی میشوند که فرصت تفکر عمیق و فرای مرزهای نگهبانی شده توسط "نگهبانان فکر" درباره موضوعاتی همانند تاریخ و فلسفه را ندارند، چه برسد به مطالب "غیر معمول"، همانند مسائل مخفی و مرموز[2]. آنها هم که سنگینی افتخارات مدارک و تحصیلات و القاب رسمی و غیر رسمی خود را بار کرده و میکشند، چه بسیاریشان که در اصل دنبال اسم و تصویر و شهرتاند و نه علم و حقیقت. که کسی که حقیقت را میخواهد راضی نمیشود، کنجکاوی ذاتی کودکانهاش را نمیکشد، در مرحلهای از شهرت ظاهری خیمه نمیزند و دلش را با تعدد اسم و رسم و نظراتش در صفحات چاپی و مجازی و فیگورهای عکسهایش خوش نمیکند. دریغ که بسیاری از متفکران و استادان و صاحبنظران اینگونهاند. یک سیرک بزرگ که همه قربان صدقه هم میروند و برای هم کف میزنند و اجلاس و گردهمایی برپا میکنند. تکان خوردن از نظریات کاری سخت است، بسیار سخت، برای کسی که حوصله و جرات گفتن اشتباه کردم، من اشتباه کردم، را ندارد. چه بسیاری که عمری را پای فلان نظریه و کتاب گذاشتهاند. و این شکاف، امروزه اوج گرفته در تمام عرصههای علم. بین متخصصان خشکی که حاضر به عقبنشینی از نظریات منقضی خود نیستند، و آنها که با سوالهایی مهم و بیپاسخ جلو آمده و اگر جوابهایی قانعکنندهتر ارائه نمیکنند، حداقل همانند آن مردان و ریشسفیدان خود را در دیواری نامرئی از جهل مرکب حبس نکردهاند. مخاطبین مردمیاند که بیداری معنویای درشان در حال صورت گرفتن است و پس از یکی دو سده تسلط جهانبینی مادی و کمّی، در حال نگاهی جدید به دنیای پیرامون خودند، با احترامی بیشتر نسبت به باستانیان و سنتها و نظرات و نگاههای آنها به دنیا و ماوراء. این شکاف در غرب، اوجاش آشکار است. در رسانهها و محققان و بحثهای مستقل از کانالهای رسمی، که سرزندگی و کنجکاوی و فعالیتشان تحسینبرانگیز است. این شاید در هیچ امر بیش از تاریخ باستان و مخصوصا مصرشناسی آشکار نباشد. همینقدر اشاره اینجا بس است که این مبحث جایی دیگر میطلبد.
حقیقت این است که فرقههای رازآلود و مناسک پر رمز و رازشان هنوز وجود دارند، به قدرتمندی گذشته باستانیشان. در دنیایی که عوام و آنها که آقایان آنها را بنا به تفکر کمّی خود "توده" مینامند- همان تفکری که رنه گنون به زیبایی آن را نمود کامل زندگی در عصر کمیّت نامیده- زندگی در سراشیبیای به نام تمدن مدرن که همگان با شیفتگی و با سرعت به سوی پایینترین نقطه که آن همان حکومت ضد و وارونهی همه چیز، دجال ضد مسیح است[3]، "توسعه" یافته و به پیش میروند، در دنیایی که تودهها تشویق میشوند به مادیبینی همه چیز، بریدن از یکدیگر، ذوب شدن در فردگرایی، خودبینی و سود شخصی، بریدن از دین و خداوند خیرالحافظین، مسخره کردن باستانیان و "خرافات" شان و بیمعنی دیدن هر چه آقایان برچسب خرافات و افسانه و اسطوره به آن بزنند، در همین عصر، رهبران دنیا، قدرتمندترین و ثروتمندترین اشخاص دنیای به اصطلاح مدرن ما، تا خرخره در مناسک عجیب و غریب رازآلود و آنچه "خرافات" مینامند غوطهورند. چه توضیحی دارید برای مراسمهای سحر و جادویی که آقای جک پارسونز[4] مخترع سوخت جامد موشک و یکی از مهمترین پایهگذاران ناسا، هر شب در خانهاش به همراهی دانشمندان پروژه منهتن[5] برپا میکرد؟

قطعات پازل - شماره 4 . . . عـــراق - قسمت اول
قطعات پازل - شماره 4 . . . عـــراق - قسمت اول
به بابل بین النهرین نیز گفته می شود که فی الحال شامل کشورعراق است . اقوام سومر ، کلده ، اکد، آشور و فنیقی ها و عیلامی ها و عاموری ها در این سرزمین زندگی می کرده اند و پادشاهان معروفی همچون حمورابی و بخت النصر و آشور بانیپال در این سرزمین پادشاهی می کرده اند. اور محل تولد حضرت ابراهیم (خلیل الله) نیز در این سرزمین واقع شده است و این سرزمین منزلگاه اکثر پیامبران الهی بوده است.جبر و مثلثات و بسیاری از مسائل ریاضی و علمی دیگر از تمدن بابلی به یادگار مانده است.

بختُ نَصَّر از مشهورترین پادشاهان بابل است که در 605 ق.م طیّ نبردی بر فرعون مصر چیره شد و امپراتوری بزرگ کلدانی را از عراق تا سوریه و فلسطین و از آن جا تا کیلیکیّه (2) گسترش داد. ساخت باغهای معلّق بابل که یکی از عجایب هفت گانۀ دنیای قدیم به شمار می رفت، در زمان او به پایان رسید. بخت نَصَّر در سال 586 ق.م نیز به اورشلیم یا بیت المقدس حمله کرد و آنجا را با خاک یکسان نمود. در جریان این یورش، بسیاری از یهودیان کشته شدند و بیش از هفتاد هزار نفر از آنان و بزرگانشان به بابل برده و سالها طعم اسارت و بردگی را چشیدند ......
ايران، خانه شيعيان ما است
ايران، خانه شيعيان ما است
در ادامه..
ايرانيان در منظر قرآن
ايران و ايرانيان از زبان پيامبر
پيروزي چشمگير شيعيان در سايه فشارهاي دولت بحرين
پيروزي چشمگير شيعيان در سايه فشارهاي دولت بحرين
به گزارش فارس، جمعيت وفاق ملي بحرين اصليترين گروه حاضر در انتخابات پالماني بحرين بود كه بزرگترين جناح سياسي شيعيان بحرين به شمار مي رود و دبيركلي آن را شيخ "علي سلمان " برعهده دارد.
اين جمعيت در انتخابات سراسري بحرين كه شنبه گذشته برگزار شد توانست پيروزي بزرگي را نصيب خود كرده و همه 18نامزد خود را روانه پارلمان 2011 بحرين كند و اين در حالي است كه اين جمعيت در پارلمان كنوني 17كرسي در اختيار داشت.

در اين انتخابات 133 نامزد كه هفت تن از آنان زن بودند بر سر 35 كرسي با يكديگر به رقابت پرداختند و مجموع كرسيهاي پارلماني بحرين 40 كرسي است اما پنج كرسي آن در اختيار دولت اين كشور بوده و نمايندگانش انتصابي خواهند بود.
40 حوزه انتخابيه و مركز رايگيري نيز در پنج استان بحرين شامل پايتخت، المحرق، شمال و مركز و جنوب تقسيم شده بود.
انتخابات شنبه گذشته سومين انتخابات از زمان تاسيس پارلمان كنوني بحرين است و وزارت دادگستري نسبت راي دهندگان را 67 درصد خواند.
در انتخابات پارلماني بحرين در كنار 84 نامزد مستقل، 11جمعيت سياسي شركت داشتند كه بارزترين آنها جمعيت وفاق ملي اسلامي با 17 نماينده در پارلمان كنوني و "جمعيت اصالت اسلامي "، سلفيها، با هفت نماينده و "جمعيت منبر اسلامي "، اخوان المسلمون است و "فراكسيون وعد "، چپيهاي ملي گرا، "جمعيت سوسياليست المنبر "، چپگراها، "جمعيت عمل ملي دموكراسي " و "جمعيت سوسياليست منبر دموكراسي " و "جمعيت تجمع ملي " و "جمعيت تجمع ملي دموكراسي " است.
بر اساس نتايج انتخابات كه ديروز يكشنبه اعلام شد اسلامگراهاي اهل تسنن شامل سلفيها و اخوانالمسلمون كه ائتلاف حامي دولت را تشكيل داده بودند بيشتر از ديگر جمعيتهاي سياسي اين كشور شكست خوردند و تنها توانستند 3 كرسي از جمع 15 كرسي كه در پارلمان كنوني بحرين در اختيار داشتند براي خود محفوظ نگاه دارند و 9 نامزد ديگر آنها به رقابت در دور دوم انتخابات كشيده شدند.
فرج بعد از شدت
فرج بعد از شدت
عبدالرّسول هاديان شيرازي
ذكر جايگاه امام مهدي(ع) در «قرآن كريم» يكي از مباحث جذّاب و مهم در حوزة معارف مهدوي است. آنچه كه پيش روي شما خوانندگان محترم موعود قرار ميگيرد، بحثهاي زيبايي است از آقاي هاديان شيرازي در اين باره.

«امّن يجيب المضطرّ إذا دعاه و يكشف السّوء و يجعلكم خلفاء الأرض الهٌ مع الله، قليلاً ما تذكّرون؛1
كيست كه درمانده را زماني كه او را بخواند اجابت كند و گرفتاري را برطرف سازد و شما را جانشينان اين زمين قرار دهد؟ آيا معبودي با خداست؟ چه كم پند ميگيريد!»
1. بررسي جايگاه و موقعيّت آيه
خداوند متعال در اين آيه و دو آية قبل و بعد از آن پرسشهايي دربارة بعضي واقعيّتهاي جهان هستي مطرح كرده تا بدين وسيله از مردم اعتراف بگيرد كه كسي نميتواند در اين كارها همراه با خدا باشد و شريك او معرّفي شود.
در آية 60، سؤال دربارة خالق زمين و آسمان، نازل كنندة باران و رويانندة درختان است.
در آية 61، سؤال دربارة كسي است كه در زمين استقرار و آرامش ايجاد كرد و رودها و كوهها را در آن قرار داد و در ميان دو دريا برزخي ساخت؟
و بالأخره در آية 64، سؤال ميكند: چه كسي است كه آفرينش زمين را آغاز ميكند؟ سپس آن را برميگرداند و چه كسي از آسمان و زمين به شما روزي ميدهد؟
حال در بين اين چهار آيه، در آية 62 سؤال دربارة اين است كه وقتي انسان همچون غريقي در امواج دريا غوطهور است و هيچ پناهگاهي ندارد و از تمام اسباب قطع اميد كرده است، در اين حالت چه كسي است كه اگر انسان او را صدا زند و از او ياري طلبد، جوابش را ميدهد و او را از گرفتاري نجات ميدهد؟ آيا غير از خدايي كه خالق همه چيز و رازق همة مردم است و همة امور از مبدأ و معاد تحت قدرت اوست، كسي شايستة عبوديّت است!؟
اين آيه از راه رجوع به فطرت، ما را به خدايي رهنمون ميسازد كه انسانهاي درمانده و مضطرّ را، در صورتي كه او را بخوانند و از او ياري طلبند، اجابت كرده و از گرفتاري ميرهاند.

.
اهداف وبلاگ: