غیرت و صلابت در نگاه شهید مدافع حرم ، شهید محسن حججی

 

 غیرت و صلابت در نگاه شهید مدافع حرم ، شهید محسن حججی

پست اینستاگرامی حمید داوود آبادی نویسنده دفاع مقدس برای شهید مظلوم حججی

 

به گزارش مشرق، محمد مهدی عبدالهی از شاعران کشورمان شعری را به روح سبک‌بال کبوتر حرم عشق «شهید محسن حججی» تقدیم کرده است.

 

اوج بی نشانی

 

در ملک بی نیازی، تا کهکشان رسیدی

در اوج بی نشانی، تا آسمان رسیدی

در ساحل محبت، نزد امیر عزت

مانند «جون» و «عابس»، تا بی کران رسیدی

همچون ستاره آن شب، در «شام» زینبیه

در خیمه علمدار، گرم اذان رسیدی

دل را به روی دستت، آسان گرفتی ای دوست

گفتی: «فداکِ زینب(س) »، با بذل جان رسیدی

در کربلا نبودی! انگار قسمت این شد

با یا حسین دیگر، تو نوحه خوان رسیدی

لب تشنه، دست بسته، در قتلگاه غیرت

هم سر به نیزه رفتی، هم خون فشان رسیدی

«محسن»، حدیث حُسنت، باید به آسمان گفت

دیدی چگونه با شوق، بر آستان رسیدی

دیگر چه گویم ای عشق؟، وصف تو کار من نیست

چون چشمه سار جاری، در این زمان رسیدی

با خط خون نوشتی، بر دفتر شهادت

عزت به دست مولاست، تا جانِ جان رسیدی

آیا نسخه تازه مومیایی مدافعان حرم را نشانه گرفته است؟

آیا نسخه تازه مومیایی مدافعان حرم را نشانه گرفته است؟

در فیلم جدید مومیایی، تام کروز به سرزمین نینوا می‌رود و در آنجا زنی که در «حرم» مدفون شده و او را با نام «آمنت» صدا می‌زند، از یک خواب اهریمنی بیدار می‌کند. مواجه «تمدن غربی» با «تمدن شرقی» را می‌توان در بعضی فیلم‌ها و ازجمله در  فیلم جن گیر (ویلیام فرید کین) مشاهده کرد. جایی که کشیش «لنکستر مرین»  (مکس فون سیدو) در مقابل مجسمه عظیم شیطان (پازوزو) در صحرای نینوا ایستاده  است و صدای خشن پارس سگ‌ها توجه پدر مرین را جلب می‌کند....

  آیا نسخه تازه مومیایی مدافعان حرم را نشانه گرفته است؟

 

به گزارش موعود، مواجه «تمدن غربی» با «تمدن شرقی» را می‌توان در بعضی فیلم‌ها و ازجمله در فیلم جن گیر (ویلیام فرید کین) مشاهده کرد. جایی که کشیش «لنکستر مرین» (مکس فون سیدو) در مقابل مجسمه عظیم شیطان (پازوزو) در صحرای نینوا ایستاده است و صدای خشن پارس سگ‌ها توجه پدر مرین را جلب می‌کند. این سبک مواجه با اهریمن همواره برخواسته از شرق، در سالهای اخیر موتیف روایی دنباله‌داری است که در اغلب آثار سینمایی غرب، امتداد تولید پیدا کرده است. سبکی که فریدکین در جن‌گیر بنا گذاشت، کاملا مبنای بصری داشت و هیچ تفسیر و تبیین محتوایی به قاب عکس‌های فیلم اضافه نمی‌شد.
اما قبل از فیلم جن‌گیر و تاثیر جهانی‌اش برای تفهیم این موضوع کلان آخرالزمانی که اهریمن از شرق برخواهد خواست، «نینا ویلکاکس پوتنام» و «ریچادر شایر» داستانی 9 صفحه‌ای را تحت عنوان «کاگلیوسترو» در مورد کاهن جادوگری مصری که 3000 سال با تزریق نیترات عمر می‌کند را به نگارش درآوردند. «جان ال. بلیدستون» فیلمنامه‌نویس سرشناس هالیوودی بر اساس این داستان نه صفحه‌ای، فیلمنامه «مومیایی» را به نگارش درآورد و قصه‌ای که اهریمن باستانی در شرق خفته و روزی بیدار می‌شود را فرمولیزه کرد

جان ال. بلیدستون
مستقل از هر قضاوتی در مورد اشخاص،«جان ال. بلیدستون» از بنیانگذاران قصص و روایت‌هایی است که خروش و قیام‌های اهریمنی در عمده فیلمنامه‌هایش را به تاریخ شرق نسبت می‌دهد. او در هالیوود استاکار بزرگ نوشتن فیلمنامه هایی مثل «دراکولا»، «فرانکشتاین» ،«مومیایی» و قصص مرتبط با چنین هیولاهایی است. فیلمنامه نخستین مومیایی را او به نگارش درآورد که این فیلمنامه دستمایه دو نسخه سینمایی در سال‌های 1932 و 1999 قرار گرفت.
اهریمن شرقی چگونه متولد شد؟
از فیلمنامه ارجینال مومیایی (The Mummy) «جان ال بلیدستون»  ، دو فیلم با عنوان مومیایی در سال‌های 1932  و 1999 ساخته شد. هر دو ورسیون سینمایی به اهریمنی زمینی در ردای کاهن اعظم مصر و فرشته نگهبان مرگ می‌پردازد که روح شیطانی دارد و دلباخته یکی از شاهزادگان مصری می‌شود،کاهنی به‌نام «ایمهوتپ».  وقتی شاهزاده «آنوکسونامون» می‌میرد، «ایمهوتپ» با خواندن بخش‌هایی از کتاب سیاه سعی می‌کند او را به زندگی بازگرداند. فرعون از «ایمهوتپ» به استفاده از کتاب سیاه خشمگین می‌شود و دستور می‌دهد  او را زنده زنده مومیائی و در شهر«هامون آپترا»  به خاک بسپارند. 3000 سال در این منطقه جنگ و خونریزی بود و مردمان خبر نداشتند که چه اهریمن بزرگی در زیر این مقبره مدفون است. «مجوسان»، طی نسل‌های متمادی، محافظان مقدس فرعون از مقبره و محل دفن ایمهوتپ و شهر « هامون آپترا» بودند. در ورسیونی که سال 1999 ساخته شده است، شروع رخدادها از زمانی‌ آغاز می شود که انگلیسی‌ها مشغول نبرد با مسلمانان هستند و مجوسان با آن لباس سیاه سمبلی از طالبان به شمار می‌روند. ابزاری انسانی و میلیتاریستی که که واسطه مهار اهریمن درشرق میانه هستند و با غربی‌ها رابطه خوبی دارند. حتی در فیلم بازگشت مومیایی محصول 2001 می بنیم که سردسته مجبوسان برای حمایت از باستان‌شناسان انگلیسی به لندن می‌رود.

ادامه نوشته

طرح خاورمیانه بزرگ و پیامد های آن در منطقه

طرح خاورمیانه بزرگ و پیامد های آن در منطقه

رویدادهای جهانی در عصر ارتباطات و دهکده جهانی ، از سرعت بالایی برخوردار است. سرعت وقوع رویدادها در عصر کنونی را باید اهرم و ابزاری برای دولت‌های بزرگ و قدرتمند دانست که به راحتی می‌توانند منافع و پرستیژ خود در صحنه بین‌المللی را کسب نمایند.

طرح خاورمیانه بزرگ و پیامد های آن در منطقه

  

 

یکی از نقاط مهم جهان که سرعت وقوع تحولات در آن از سایر نقاط جهان بیشتر است، آسیای جنوب غربی است. کشورهای اسلامی و عرب این منطقه را باید مرکز تحولات سریع و شگفت‌انگیز طی چند دهه اخیر و به خصوص حدود پنج سال اخیر و بعد از وقوع تحولات بیداری اسلامی یا همان بهار عربی دانست. تحولات این منطقه برای همه جهان و به خصوص کشورهای حاضر در این حوزه از اهمیت بسیار بالایی برخورداراست. قدرت‌های بزرگ جهانی در سایه اهمیت اقتصادی، نظامی و ژئوپلتیکی این منطقه، سعی داشته و دارند تا بر این بخش از جهان، تسلط یابند و برای سیطره بر این منطقه، از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کنند. تنش‌ها، رقابت‌ها، درگیری‌ها و جنگ‌های خشونت‌بار را باید نتیجه همین دخالت‌ قدرت‌های خارجی و اساساً غربی در آسیای جنوب غربی دانست. یکی راهبردهای تنش‌زا در منطقه را باید طرح خاورمیانه بزرگ یا خاورمیانه جدید دانست.
آیا تنش‌های آسیای جنوب غربی، پایان خواهند یافت؟ خاورمیانه جدید، چگونه به تنش‌ها خاتمه می‌دهد؟ منافع و آینده کشورهای منطقه در طرح خاورمیانه جدید چگونه خواهد بود؟ چه آینده ای برای ایران در قالب طرح خاورمیانه جدید در نظر گرفته شده است؟ طرح خاورمیانه بزرگ یا خاورمیانه جدید که در دولت جورج بوش و توسط وزیر امورخارجه وی، خانم کاندولیزا رایس در سال 2005 مطرح و وارد فرهنگ سیاسی جهانی گردید را باید یکی از طرح‌های نواستعماری دانست که به دنبال ایجاد جنگ‌های جدید در شرق و حضور نظامی استعمارگران غربی در این منطقه می‌باشد. ایجاد تغییرات گسترده جغرافیایی در کشورهای اسلامی و عربی غرب آسیا و شمال افریقا که با تجزیه بسیاری از کشورها و ایجاد تعدادی کشور قومی جدید همراه می‌باشد را باید هدف طرح خاورمیانه جدید دانست که البته هدف اصلی از اجرای طرح خاورمیانه جدید را باید تأمین امنیت اسرائیل و تثبیت حضور امریکا در منطقه دانست. نباید فراموش کرد که تنش در آسیای جنوب غربی، به سادگی پایان‌پذیر نیست، زیرا این تنش‌ها نیز ریشه در تقسیمات نادرست و برنامه‌ریزی شده استعمارگران در ایجاد کشورهای نوظهور در ابتدای قرن بیستم و بعد از جنگ جهانی دوم دارد.
سیاست قدرت‌های استعماری در تقسیم جغرافیایی منطقه را می‌توان در تنش‌های مرزی و قومی در عراق، کویت، قطر، عربستان، اردن و ... به خوبی مشاهده نمود. یکی از دلایل طرح و پیگیری طرح خاورمیانه جدید نیز پایان بخشیدن به تنش‌های موجود از راه اصلاح جغرافیای سیاسی و قومی است.
بر اساس این طرح، قومیت‌های مختلف به هم متصل شده و از سیطره کشورهای دیگر خارج و کشور جدیدی را پایه‌گذاری می‌کنند! جدایی بخش‌هایی از ایران، ترکیه، عراق و سوریه برای تشکیل کشور کردستان را پیامد بارز این طرح می‌دانند. تقسیم کشور عراق به سه بخش قومی، تقسیم عربستان به سه بخش، تقسیم ایران به سه بخش و ... از جمله نتایج طرح خاورمیانه جدید خواهد بود. در طرح خاورمیانه جدید یا خاورمیانه جدید، تغییرات جغرافیایی صورت می‌گیرد که خلاصه آن را می‌توان به شرح زیر دانست.
ایران: 1- بخش کردنشین ایران از ایران جدا و به دیگر مناطق کردنشین منطقه محلق می‌شود تا کردستان مستقل تأسیس گردد! 2- بخش عرب‌نشین جنوب ایران و به خصوص خوزستان نیز از ایران جدا شده و به بخش شیعه‌نشین جنوب عراق ملحق می‌گردد تا دولت شیعی عراق ایجاد شده و با پیوستن خوزستان به کشور جدید عراق شیعی، مشکل اقتصادی و فقر مفرط جنوب عراق نیز پوشش داده شود.
ترکیه: ترکیه که یکی از همراهان و پشتیبانان اصلی طرح خاورمیانه جدید در منطقه است را باید فریب خورده‌ای دانست که به امید دستیابی به منابع نفتی عراق و به خصوص منطقه کرکوک به دنبال اجرای طرح خاورمیانه جدید است. ترکیه نیز مانند ایران با تجزیه مواجه خواهد شد و بخش بزرگی از این کشور به کشور جدید کردستان ملحق خواهد شد.

ادامه نوشته