آخرین حکومت در عربستان پیش از ظهور امام مهدی(عج)/
قتل نفس زکیه و کشتار توسط خاندان بنی فلان

قتل نفس زکیه و کشتار توسط خاندان بنی فلان

شمایل فعلی قبور ائمه بقیع را چه کسی ساخت؟
مزار عالمی که زیارتش حاجت میدهد+تصاویر

خبرگزاری فارس، آزاده لرستانی: در سال 1294 هجری در کربلای معلی دیده به جهان گشود، اصالتش اصفهانی است، پدربزرگش آیتالله العظمی محمدحسین صاحب الفصول بوده که این لقب را به خاطر تألیف کتابی به همین نام میگیرد، استعداد و نبوغی خاص داشت، تحصیلاتش را جوار بارگاه عتبه حسینیه به پایان میرساند و هنوز به سن تکلیف نرسیده بود که موفق به نگارش 3 کتاب با عنوانهای «هدایه العامه فی اثبات الامامه»، «منظومه موجز المقال در علم درایه» و «منظومه ادربیع فضولی» میشود.
در نزد اساتیدی نظیر زینالعابدین مازندرانی، علامه ملااسماعیل بروجردی(جد مادری) و میرزا محمد هاشم اصفهانی تلمذ میکند، شاید بتوان گفت یکی از بهترین دوران تحصیل علامه زمانی رقم خورد که میرزا محمد هاشم اصفهانی در سفر به کربلا با وی آشنا شده و هنگامی که از استعدادش با خبر میشود عزمش را جزم میکند که در این دیار بماند و در تربیت او همت گمارد، نکته جالب اینکه علامه در زمان حیاتش رسالهای را در احکام ساکنان نواحی قطبی نوشته که این کتاب یک بار به همت مرحوم آیتالله خالصی چاپ شده است.
علامه در سن 17 سالگی مطابق با 1310 هجری شمسی وارد اصفهان میشود، این حضور بیش از 10 سال به طول میانجامد و دوباره به کربلا باز میگردد تا اینکه با شروع جنگ جهانی دوم و اوضاع نابسامان و ناامن آن روزگار در تهران ساکن میشود. در همین شهر با دختر میرزا محمد مجتهد طباطبایی با نام عذرا بیگم ازدواج میکند، این بانوی فاضله و مؤمن که مدت کوتاهی را با ایشان زندگی میکند و به دیار باقی میشتابد، باغی را که در خیابان کارون داشته به علامه هبه میکند، بعد از گذشت سالها پیکر مطهر علامه در همین باغ در دل خاک طبق وصیتش آرام میگیرد، علامه بعد از فوت همسرش، برای بار دوم ازدواج میکند، از او 5 فرزند پسر و یک فرزند دختر به یادگار باقی مانده است.
*شمایل فعلی قبور ائمه بقیع توسط چه کسی انجام شد
آنچه نام علامه عبدالرحیم صاحب الفصول را در تاریخ اسلام و تشیع درخشان میسازد، هوش و ذکاوت سیاسی ایشان درباره ترمیم مزار منور ائمه بقیع است، وی در دیداری که با عبدالعزیز پادشاه عربستان بعد از تخریب قبور ائمه بقیع داشته موفق به دریافت سندی میشود که به موجب آن زائران ایرانی میتوانند به زیارت بقیع رفته و اعمال خود را انجام دهند، چیزی که شاید بیشتر مردم ندانند چه کسی با ظرافت مانع تخریب کامل قبرستان شد و شمایل فعلی قبور مطهر ائمه بقیع توسط چه کسی انجام شد، در این گزارش پای سخن محمدمهدی حائری فرزند علامه، مهرداد طاهری و احمد ابراهیمی از مستندسازان «بهشت ماندنی است» و «پنجرههای بهشت» مینشینیم تا بیشتر با جایگاه این عالم غریب آشنا شویم:
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، هشتم شوال سال 1344 هجری قمری عمال وهابی آلسعود به تخریب بقعه مبارک ائمه بقیع اقدام کردند که تخریب بقیع و امکان مذهبی شهر مدینه به گفته برخی کارشناسان بیش از یک هفته به طول انجامیده، دراین اثنا کمتر به تولد و مرگ این ضریح توجه شده است.
احمد ابراهیمی، محققی است که در زمینه بقیع و ماجرای تخریب آن تحقیقات زیادی داشته و به تازگی نیز مستند «پنجرههای بهشتی» از او پخش شده است.
او مهمان فارس شد تا در گفتگویی تفصیلی به ماجرای بقیع و تخریب آن نگاهی داشته باشیم. آن چه میخوانید مشروع این گفتگو با ابراهیمی است.
ساخت ضریح بقیع در اصفهان 5 سال طول میکشد
*از روند تحقیقات خود در زمینه بقیع برایمان بگویید.
-امسال مستندهای جدید را به نام «پنجره های بهشت» به روزرسانی کردهایم که خودمان از آن با قصه تولد و مرگ ضریح ائمه بقیع(ع) یاد میکنیم. ما در اینجا یک کار تاریخی- پژوهشی کردهایم که کاملاً براساس اسناد تاریخی است. اسناد تاریخی ما از عراق و ترکیه امروزی تهیه شده که آن زمان دولت عثمانی بود و طی آن نامههایی به دست ما رسید که بعضی از آنها جدیداً در کتابی توسط خانمی در ترکیه که پایاننامهای را با آقای رسول جعفریان در مورد سفرهای حجاج ایرانی به مکه کار کرد، چاپ شده بود. در آن کتاب و اسناد دیگری که به دستمان رسید، نامهنگاریهایی برای ارسال به ضریح شده بود.
ضریح را هنرمندان اصفهانی در اصفهان میسازند و ساخت آن حدود 5 سال به طول میانجامد و دو هزار تومان هزینه این ضریح در سال 1316 میشود. دولت خودش در این قضیه نقش دارد. در ابتدا ناصرالدین شاه و بعد از آن مظفرالدین شاه و بعد وزیر معروف آن اتابک اعظم امینالسلطان هم کمک میکند. بازاریان هم خیلی هزینه میکنند و طبق آنچه ما به دست آوردهایم، هزینه اصلی را بازاریان پرداخت میکنند ولی هماهنگی بین دو دولت ایران و عثمانی را، دولت انجام میدهد چون این قسمت کاری بوده که از دست مردم بر نمیآمده. خیلی از علما در نجف در این قضیه نقش دارند و تمام این اسناد و نامهها موجود است. مثلاً نامههای زیادی از اهالی کربلا به زبانهای عربی و فارسی داریم که از دولت تقاضای ساخت ضریح بقیع را دارند و به نوعی گلهمند هستند.
ما سالها قبل نامههای زیادی داریم که از دولت ایران به عنوان دولت اسلامی میخواهند که به ضریح و ساخت حرم کمک کند. سفرنامههای زیادی داریم که وقتی مردم به آنجا میروند، شاهد گونیهای خیلی کهنه و مندرس هستند که کف حرم پهن شده و ضریح وضعیت نامناسبی دارد. آن زمان ضریح قدیمی چوبی بوده و همه این نارضایتیها و گلایههایی که مردم و علما در سفر حج دارند، بالاخره دولت ایران و به خصوص بازاریان تهران را قانع می کند و در این راه هزینه زیادی میکنند که این ضریح را بسازند. تصمیم میگیرند که ضریح را فولادی بسازند. آن زمان فولادی ساختن ضریح کمتر پیش میآمد مگر اینکه اهمیت داشته باشد. ما وقتی ضریح ائمه(ع) را چک و بررسی میکنیم، میبینیم که دقیقاً شبیه همان ضریحهایی است که در عتبات است، از نظر نقش و نگار، سازه و صنعت ضریحسازی.
تصویری که از ضریح بقیع در فضای مجازی است، اشتباه است/این عکس، یک ضریح در پاکستان است

