فرود آمدن عيسى از آسمان پس از ظهور

فرود آمدن عيسى از آسمان پس از ظهور

نزول[۱] عيسى عليه السلام و نماز گزاردن وى پشت سر امام مهدى عليه السلام در ميان شيعه و سنّى، اجماعى است.[۲] روايات مربوط به اين ماجرا به لحاظ مضمونى تعارض آشكارى ندارند و هرچند برخى از آنها به لحاظ سندى ضعيف اند، مى توان آنها را متواتر يا دست كم مستفيض دانست.

 فرود آمدن عيسى از آسمان پس از ظهور



در پاره اى از اين روايات به مضامين ديگرى مانند قتل دجّال و بقاى ايشان به مدّت چهل سال اشاره شده است كه نمى توان هيچ يك را قطعى دانست.[۳]اين عدم قطعيت در برخى مسائل مربوط به امام زمان عليه السلام نيز، مانند مدّت توقّف ايشان در دنيا پس از ظهور و جنگ ها و برخورد ايشان با پيروان ديگر اديان، وجود دارد؛ امّا عدم قطعيت در برخى جزئيات، خدشه اى به اصل آنها وارد نمى سازد.

آنچه از احاديث وارد در اين فصل به طور يقينى استفاده مى شود، اين است كه پس از ظهور امام زمان عليه السلام ، عيسى عليه السلام از آسمان فرود مى آيد و در نماز به امام مهدى عليه السلام اقتدا مى كند. از پاره اى روايات چنان برمى آيد كه امام عليه السلام ، هدايت گروهى ازمردم جهان - كه ظاهراً شامل كشورهاى غربى مى شود - و حكومت بر آنها را به عيسى عليه السلام مى سپارد تا نايب حكومتش در آن مناطق باشد.

تنها نكته اى كه شايد باورش براى برخى از مردم دشوار باشد، نزول عيسى عليه السلام از آسمان است. به هر روى، اين امر نيز همچون اصل صعود ايشان به آسمان، جزو معجزات الهى است. به گزارش قرآن كريم، خداوند امر را بر دشمنان ايشان مشتبه كرد و آنان نتوانستند بر ايشان چيره شوند و وى را به صليب كشند و بكشند؛ بلكه خداوند او را به سوى خود برد. چنان كه اين موضوع معجزه است و هيچ مؤمنى در آن ترديد نمى كند، در بازگشت ايشان هم جاى هيچ ترديدى نيست؛ زيرا قرآن كريم به ايمان مجدّد اهل كتاب به عيسى عليه السلام پيش از مرگش تصريح مى كند و مى فرمايد:

«وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلاَّ لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهيداً.[۴]و هيچ يك از اهل كتاب نيست، مگر آن كه پيش از مرگش به او ايمان آورد و عيسى در روز قيامت به ايمانشان گواهى خواهد داد» .

اين آيه نشان مى دهد كه عيسى عليه السلام را بازگشتى دوباره است كه در آن بازگشت، ايمان آوردن اهل كتاب اتّفاق مى افتد؛ وگر نه به گواهى تاريخ كه تا كنون ايمان همه اهل كتاب به ايشان، محقّق نشده است. يهوديان كه وضعشان روشن است. مسيحيان نيز با اعتقادات نادرستى كه در باره ايشان دارند، ايمانشان به حضرت عيسى عليه السلام تا كنون ايمان درستى نبوده است. بنا بر اين بايد بازگشتى براى ايشان فرض شود كه زمينه ايمان آنها را فراهم كند و اين، همان چيزى است كه بر اساس روايات پس از ظهور امام مهدى عليه السلام اتّفاق خواهد افتاد.


[۱] . به قلم پژوهشگر ارجمند ، حجّة الاسلام و المسلمين هادى صادقى.

[۲] چنان كه در احاديث اين فصل مشاهده مى‏شود، در كتاب‏هاى مهم شيعه و اهل سنّت، احاديثى در اين موضوع آمده است. كتاب‏هاى مهم اهل سنت مانند: صحيح البخارى، صحيح مسلم، سنن الترمذى، مسند ابن حنبل، السنن الكبرى، سنن أبى داوود، تاريخ دمشق، كنز العمال، و ... ، و كتاب هاى مهم شيعه مانند: كمال الدين، كشف الغمة، بحار الأنوار، الملاحم و الفتن، الغيبة طوسى، الأمالى صدوق، الاحتجاج، عيون أخبار الرضا عليه السلام و... .

[۳] هر چند برخى علماى اهل سنّت، مانند شوكانى، برخى از اينها را مانند احاديث مربوط به دجّال، متواتر مى‏دانند (رك: عون المعبود : ص ۴۵۸) .

[۴] نساء: آيه ۱۵۹ .

تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (ص)

شهادت بانوی دو عالم ، حضرت فاطمه زهرا (س) بر عموم شیعیان تسلیت باد

 

کنار بقیع

دل غـریــب مـــن از گــردش زمـــانــه گرفت 
بـه یــاد غربــت زهــرا شبــی بـهانه گرفت


شبــانــه بــغـــض گلـــوگــیر مـن کـنار بقیع 
شکست و دیده ز دل اشکِ دانه دانه گرفت


ز پـشـت پــنــجــره هــا دیـدگــان پـر اَشکم 
سراغ مدفـن پـنـهـــان و بــی نشانه گرفت


نــشـان شـعـلــه و دود و نـــوای زهــــرا را
تـوان هـنــوز ز دیــوار و بـــام خـــانــه گرفت


مصیبتی است علی را که پیش چشمانش
عــدو امـیــد دلــش را بـــه تــــازیـانه گرفت


چـه گـفـت فـاطـمـه کـان گونـه بـا تأثر و غم 
علــی مــراسم تـــدفـیــن او شبـانه گرفت


فـــراق فـاطــــمــه را بــوتــراب بـــــاور کرد
شبی کــه چوبــه تــابـوت را به شانه گرفت

 

سیّدفضل اللّه قدسی

شکوری - گروه دین و اندیشه تبیان

 

افشاگری‌های تازه درباره یمن/ هلاکت 10هزار نیروی سعودی در 333 روز

افشاگری‌های تازه درباره یمن/ هلاکت 10هزار نیروی سعودی در 333 روز

گروه بین‌الملل مشرق - تجاوز نظامی علیه یمن در حالی وارد یازدهمین ماه خود می شود که هر روز گزارش جدیدی از شکست نظامیان متجاوز سعودی و کشورهای هم پیمان با آن از یک سو و ابعاد جدیدی از توطئه تدارک دیده شده علیه این کشور و همکاری کشورهای متجاوز با گروه های تروریستی تکفیری «القاعده» و «داعش» علیه نیروهای یمنی متشکل از ارتش و نیروهای مسلح این کشور و جنبش «انصار الله» و کمیته های دفاع مردمی یمن منتشر می شود.


نقشه کشور یمن و تقسیمات استانی آن


جدیدترین گزارش ها و داده ها از 333 روز تجاوز علیه یمن

جدیدترین گزارش ها و داده ها نتیجه و رهاورد 333 روز مقاومت و ایستادگی مردم یمن در برابر تجاوز نظامی عربستان سعودی و کشورهای هم پیمان با آن را در موارد زیر خلاصه می کند:

- اولین ضربه که ضربه ای تاریخی به متجاوزان شمرده می شود، در هم کوبیدن مقتدرانه مزدوران سنتی عربستان و آمریکا در یمن، آن هم در کوتاه ترین زمان ممکن به دست نیروهای یمنی است، به گونه ای که این نیروها هم اکنون به حوالی عدن و شبوه رسیده و در تدارک آزادسازی این دو منطقه هستند. تشدید شرایط میدانی و امنیتی در این دو منطقه بسیاری از نظامیان سعودی و مزدوران آنها را وادار به فرار از میدان کرده است.

- دومین ضربه که باید از آن به عنوان ضربه ای مهلک یاد کرد، موفقیت نیروهای یمنی در پاکسازی 75 درصد از مناطق یمن از لوث تروریسم و درهم کوبیدن مواضع و پایگاه‌های اصلی آنها در صنعاء، اب، بيضاء، ابين، لحج و شبوة است.

- بیرون رفتن نیروهای یمنی از استان‌های جنوبی و سپردن اداره آنها به منابع محلی پس از آزادسازی این مناطق از سیطره دو گروه تروریستی تکفیری داعش و القاعده. با این توضیح که حضرموت و المهره همچنان تحت اشغال این دو گروه است.ر

ادامه نوشته

حکومت فراگیر جهانی

حکومت فراگیر جهانی

جهان تاکنون همواره با تعدّد مدیریت‌ها و دولت‌ها روبه‌رو بوده و این تعدّد همواره یکی از علل مهم در به وجود آمدن درگیری‌ها و جنگ‌های کوچک و بزرگ بوده است. هم اینک با گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، این تعدّد، خطر نابودی بشر را به دنبال دارد. لذا راه نجات بشر وحدت مدیریت جهان است. سرآمدان اندیشه مادّی به ضرورت تشکیل حکومت واحد جهانی پی برده‌اند.

 


در همین رابطه آیت الله جعفر سبحانی با اشاره به تفکّر انترناسیونالیسم یا لزوم تشکیل حکومت واحد جهانی، می‌نویسد: 
جنگ‌های بین‌المللی اوّل و دوم، در طول این مدّت به این اندیشه قوّت بخشید و آنان با بینایی خاصّی دریافتند که وجود مرزهای مصنوعی میان ملّت‌ها، عامل جنگ و خون‌ریزی‌ها است و برای رهایی از این بدبختی، چاره‌ای جز این ندیدند که مرزهای مصنوعی را در هم کوبند و همه انسان‌ها را در کنار هم، زیر یک لوا و پرچم و حکومت واحدی قرار دهند.»1 
آرنولد توین بی 2 متفکّر انگلیسی، ضمن نطقی در کنفرانس صلح «نیویورک»، به ضرورت تشکیل حکومت واحد جهانی به منظور جلوگیری از جنگ‌های خونین و کشتارهای دسته جمعی اشاره می‌کند: 
تنها راه حفظ صلح و نجات نسل بشر، تشکیل یک حکومت واحد جهانی و جلوگیری از گسترش سلاح‌های اتمی است. 
انیشتاین، با این اعتقاد که «تعدّد حکومت‌ها» خواه ناخواه به نابودی بشر منجر خواهد شد، می‌گوید: 
مردم باید یکی از این دو راه را انتخاب کنند: یا یک حکومت جهانی با کنترل بین‌المللی انرژی اتمی تشکیل دهند و یا حکومت‌های ملّی جداگانه فعلی همچنان باقی بمانند و منجر به انهدام تمدّن بشری گردند.3

ادامه نوشته