نخستین سفیر جوان امام زمان(عج) کیست؟

نخستین سفیر جوان امام زمان(عج) کیست؟

چند درصد از یاران امام مهدی(ع) جوانان هستند

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، هفتمین روز از دهه مهدویت به نام «مهدویت و جوان» نامگذاری شده است، نشان از جایگاه ویژه جوانان در دوران عصر غیبت و به خصوص دوران ظهور دارد.



طبق روایات رسیده از ائمه معصومین(ع) اکثریت مطلق یاران خاص و انصار حضرت حجت(عج) را جوانان تشکیل می‌دهند، آری! همان ‌گونه که جوان مظهری از نشاط، شادی، طراوت، معنویت، محبت، تلاش و معرفت است، حکومت حضرت مهدی(عج) نیز عرصه درخشش جوانان خواهد بود و این نشاط و شادی در سطح جهان گسترده خواهد شد.

درباره اینکه چرا جوانان بیشترین تعداد یاران حضرت حجت(عج) را تشکیل می‌دهند باید گفت، چون نسل جوان از فطرت دست نخورده و سرشت پاکی بهره‌مند است، در طول تاریخ همواره از حرکت‌های اصلاحی و دینی استقبال و حمایت کرده است.

این امر در همان ابتدای آغاز رسالت پیامبر(ص) و پیش از آشکار شدن رسالت ایشان با لبیک گفتن جوانان به دعوت حق به منصه ظهور رسید و پیغمبر(ص) نیز با سپردن کارهای مهم به جوانان به مقام جوان ارج نهاد، این رویه در زمان امامان معصوم(ع) نیز ادامه یافت به گونه‌ای که جوانان نقش و جایگاه مهمی در اشاعه و ترویج معارف شیعی داشتند.

نمونه ملموس‌تر آن حضور پرشور و پویای جوانان مسلمان در تمام مراحل انقلاب اسلامی بود که با حضور حماسی، از جان خود در راه رشد، بالندگی و پیروزی انقلاب مایه گذاشتند و بی‌شک می‌توان ادعا کرد که اگر حضور چشمگیر و حماسی جوانان در انقلاب اسلامی ایران نبود، امروز سرنوشت انقلاب و جایگاه آن معلوم نبود.

*چهره امام زمان(عج) در دوران ظهور

این در حالی است که تشکیل حکومت جهانی اباصالح‌ المهدی(عج) نیز بر نیروی فراوان و با نشاط جوان تکیه دارد، به گونه‌ای که اباصلت هروی از امام رضا(ع) در مورد علامت حضرت مهدی(عج) در زمان قیام سؤال می‌کند، حضرت(ع) در جواب می‌فرماید: «عَلامَتُهُ اَن یَکونِ شیخِ السِن شابَ المَنظَر حَتی انَ الناظِرَ الیهِ لَیَحسَبَ اِبن اربَعینَ سنَة اَو دُونها، واَن مِن علامَتِهِ اَن لا یهرُمُ بِمُرُورِ الاَیامِ وَاللیالی حتی یَأتیَ اَجَلُهُ»؛(1) نشانه و علامت حضرت این است که از نظر سن پیر ولی از نظر ظاهر جوان است، به حدی که اگر کسی به او توجه کند او را در سنین 40 و یا کمتر می‌یابد و نشانه او این است که به گذشت روزها و شب‌ها پیر نمی‌شود تا زمانی که وقت رحلتش فرا رسد، آری! رهبر این جامعه جهانی، جوان با تمام نشاط و قدرت جوانی است گرچه عمر دراز بر او گذشته باشد.

البته در روایتی از امام صادق(ع) درباره یاران جوان امام زمان(عج) هنگام ظهور این گونه یاد می‌شود که چگونه جوانان نقش اصلی را در قیام حضرت ولی عصر(عج) ایفا می‌کنند، امام(ع) می‌فرماید: «بیَنا شِبابَ الشیعَة عَلی ظُهورِ سُطوحِهِم نیامً اذاً تَوافُوا اِلی صاحِبِهِم فی لَیلَةَ واحِدَةٍ علی میعادٍ فَیُصَبحُونَ بمکةِ»،(2) جوانان شیعه پشت بام‌های خویش در خوابند که ناگهان ندای صاحب خود در یک شب بدون وعده قبلی پاسخ می‌دهند و صبح در مکه حضور دارند.

ادامه نوشته

مصاحبه با یکی از پیشکسوتان قدیمی مسجد جمکران

مصاحبه با یکی از پیشکسوتان قدیمی مسجد جمکران و ماجرای حضور سیدحسن نصرالله در مسجد جمکران پس از جنگ ۳۳ روزه

ـ نیمه‌شعبان که می‌شود نام مبارک امام زمان(عج) اولین چیزی است که به ذهن خطور می‌کند در حالی‌ که ما باید هر لحظه و هر مکانی به یاد ایشان که امام عصر هستند باشیم و ارتباط خود را با حضرتش تقویت کنیم. یکی از مکان‌‌هایی که برای این مسئله سفارش شده مسجد مقدس جمکران است؛‌ مسجدی که مردمان زیادی را هر هفته از نقاط مختلف کشور و دنیا مانند آهن‌ربایی به سمت خود می‌کشاند. به مناسبت نیمه شعبان گفت‌وگویی خواندنی با حجت‌الاسلام محمدجواد زارعی از متصدیان قدیمی مسجد داشته‌ایم.



* در ابتدا کمی در مورد مسجد جمکران و شکل‌گیری آن برایمان نقل کنید.

مسجد مقدس جمکران در شب 17رمضان سال 373 به امر امام زمان(عج) بنا شده که 1061سال از احداث آن می‌گذرد البته در ابتدا مسجد کوچک 60 تا70 مترمربع بود در طول سال‌ها به دلیل حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله آسیب دیده بود و چندین بار مرمت و بازسازی شده است و همواره مأمن بزرگان و علمای مسلمان بوده است. مسجد مقدس جمکران به‌ قدری دارای اهمیت است که نمازخواندن در آن مانند اقامه نماز در خانه خداست.

* طرح جامعی که برای بازسازی مسجد درنظر گرفته شده به چه صورت است؟

در این طرح 200هکتار برای مسجد در نظرگرفته شده که بخش فرهنگی آن شامل کتابخانه، حوزه علمیه، ‌دارالفقاهه و شیعه‌شناسی است. امروز مجموعه صحن و اطرافش 675 هزار مترمربع است که در صورت تکمیل صحن‌ها از زیباترین و باشکوه‌ترین صحن‌ها خواهد بود. صحن اصلی مسجد 40 هزار مترمربع وسعت دارد سه هزار مترمربع رواق اطرافش ساخته شده است همچنین در اطراف صحن اصلی 6 شبستان با زیربنای 80 هزار مترمربع ساخته می‌شود تا در فضای شرجی شهر جمکران و سرمای زمستان، زوار در فضای مطلوبی باشند. سرویس‌های بهداشتی هم در دو طبقه با پله‌های برقی و آسانسور است تا افراد پیر، بیمار یا جانبازان با مشکلی برای طهارت و وضو مواجه نشوند ان‌شاءالله طرح جامع مسجد کم‌کم تکمیل می‌گردد.

* بودجه‌های ساخت از کجا تأمین می‌شود؟

ما بودجه دولتی نداریم همه از موقوفات، نذورات و هدایای مردمی است که ساخت را پیش می‌برد به همین خاطر ساخت و ساز صحن‌ها و بخش‌های مختلف ممکن است دیریا زود ‌شود و زمان ببرد.

*از چه زمانی مسجد جمکران رسانه‌ای شد و به غیر از خواص برای عموم هم شناخته شد؟

از سال 1377 اولین کلیپ‌های تلویزیونی توسط معاونت مسجد ساخته شد؛ کلیپ‌ها به همراه اشعاری که برای امام زمان(عج) خوانده شده بود تنظیم و ساخته می‌شدند و به صداوسیما هدیه می‌گردید تا زمینه شناخت عمومی از این مسجد مقدس و با ارزش برای همگان فراهم شود و خوشبختانه با استقبال خوبی هم از سوی بینندگان تلویزیونی روبه‌روشد به‌ صورتی‌که تلفن‌های زیادی از نقاط مختلف داشتیم که از ما درباره مسجد سؤال می‌کردند و اطلاعات بیشتری می‌خواستند وکم‌کم بستر رفت و آمدها به این فضای معنوی بیشتر شد.

ادامه نوشته

تبريك ولادت امام حسين (ع) و حضرت ابوالفضل و امام سجاد (ع)


فرارسيدن روزهاي ولادت امام حسين (ع) سيد الشهداء ، حضرت عباس (ع) ، ابالفضل ، و امام علي بن الحسين (ع) ، زين العابدين رو به تمامي دوستان عزيز و شيعيان جهان تبريك عرض مي كنم.






امام حسین (ع) آزاد مرد تاریخ بشریت
نیمه رها کردن اعمال حج در سال 61 هجری قمری به خاطر واهمه از احتمال جنگ و خونریزی در حرم امن الهی و حرکت به سوی سرزمین عراق به علت اعلام آمادگی مردم آن وادی ، آن هم با زن و فرزند از سوی حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و به راه انداختن کاروان عشق و حماسه در کربلای معلی خود مجالی دیگر می طلبد که باید در محرم به آن پرداخت.
ولی حسین(ع) واژه ای است که هر راد مردی در طول تاریخ با آن آشناست و محبت شیعه به این واژه و شجاعت و الگو بودن آن خود بایسته و شایسته است که نسل سوم انقلاب با خصوصیات آن بیش از پیش آشنا تر می شود.
و چه زیبا معصوم (ع) گفت که عشق به ابا عبدالله (ع) آتشی است که در دل شیعیان نهادینه شده و هیچ گاه و با هیچ ابزاری خاموش نمی شود.
و گوشه ای از این علاقه به حسین و آرمان های او را می توان تنها در محرم و صفر در میان جوانان این مرز و بوم دید گه چگونه شعله می کشد و هر پیر و جوانی را نا خواسته وارد دستگاه عظیم ولایی می کند و آنچنان او را از خود بیخود می کند که هیچ واژه ای را یارای به تصویر کشیدن آن نمی باشد.

و با تو بگویم از کاروان عشق در کربلا . . .
اینجاست که خود بخود یاد جمله زیبای سید شهیدان اهل قلم استاد ادب و هنر و شهادت ، شهید مرتضی آوینی می افتم که می گفت " و تو ای برادر بگو که از کدامین قبیله ای؟ آنجا که هل من ناصر حسین به گوش می رسد و امام زمانت صلای نصرت می خواند ، تو برادر بگو که از کدامین قبیله ای؟ "
گویند که شروع مقطع تاریخ اسلام از هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه نیست بلکه از غروب کاروان عاشورایی حسین (ع) در کربلا ، اسلام معنی و ماهیت ناب خود را گرفت و همان شد که نبی مکرم (ص) در راه تحققش جانفشانی ها کرد.
و اگر واقعه کربلا اتفاق نمی افتاد امروز نام و اثری از اسلام ناب محمدی قطعا" نمی بود و شاید دیگر هیچ یادی از شیعه نیز وجود نداشت ولی محرم که می آید این نام و یاد حسین (ع) و یارانش است که بر زبان هر پیر و جوان می افتد و لعنت آنهاست که بر یزید و یزیدیان جاری می شود.

و اما عباس تنها واژه زیبای وفاداری ...
و تو چگونه می توانی دریابی که عشق و حماسه دو برادر به هم ، چگونه در یک نبرد نمایان می شود آنجا عباس برادر را برادر خطاب می کند زیباترین تابلوی عشق و محبت در عین سربازی در رکاب ولی نمودار می شود.
عباس یعنی چهره همیشه عبوس برای دشمنان دین و یعنی شکست ناپذیر برای مشرکان .
تنها دستان قلم شده سردار رشید اسلام و علمدار کربلاست که فردای قیامت به داد شیعیان و مسلمانان آزاده خواهد رسید.


ولی سجاد (ع) امام العارفین و ساجدین است
حضرت سجاد (ع) ساجد و عابدی است که گریه های با سوز و آه او برای غربت و شهادت پدر ، به گواه مورخان و تاریخ نویسان حقیقتی است که نه تنها در احیای واقعیات عاشورا و مظلومیت شهادت امام شیعیان تاثیر فراوانی داشته بلکه در قیام های مختار و توابین پس از آن که برای خونخواهی شهدای کربلا بوده ، بی نقش نبوده است.
و امام سجاد (ع) مریض مصلحتی واقعه کربلاست که به چشم خود همه اتفاقات ناگوار آن روز و پرپر شدن عزیزان خود را به چشم دید.
و اما مگر می شود که از کربلا گفت ولی یادی از اسطوره صبر و استقامت و از پیام آور حماسه حسینی ، حضرت زینب (س) به میان نیاورد ، چرا که اگر زینب نبود کربلایی برای ما نمی ماند و صد البته که سخن از مقام و عظمت زینب کبری (س) گفتن مجال دیگری می طلبد که باید به آن پرداخت.

جنگ آخرالزمان : نبرد موعود يهود و مسلمانان

جنگ آخرالزمان : نبرد موعود يهود و مسلمانان

تمام منابع مسلمانان تصريح دارند كه پيغمبر به امتش خبر داده است كه در آخر الزمان با يهود جنگ خواهند كرد . به دليل تشابه محتوا و تعابير روايات، اين نبرد در آخر الزمان است و تفاسير آيه « بعثنا عليكم عباداً لنا أولى بأس شديد » مى گويد كه جهادگران، امام مهدى و يارانش هستند .



عبد الرزاق از ابن عمر آورده است كه رسول خدا فرمود : يهود با شما مى جنگند و بر آنان چيره مى شويد . اگر يهودى پشت سنگى پنهان شده باشد ، سنگ به سخن مى آيد و مى گويد : اى مسلمان ! يك يهودى پشت من پنهان شده ، او را بگير و بكُش !

روايت ديگرى به نقل از عبدالله بن عمرو مى گويد : وقتى عيسى بن مريم(عليه السلام) از آسمان فرو مى آيد و دجال او را مى بيند ، مانند پيه آب مى شود . عيسى(عليه السلام)دجال را مى كشد و يهود از پيرامون دجال پراكنده مى شوند ; حتى اگر يك يهودى پشت سنگى پنهان شده باشد ، سنگ مى گويد : اى بنده مسلمان ! يك يهودى اين جاست . بيا و او را بكُش !

بخارى از عبدالله بن عمر آورده است كه رسول الله فرمود : با يهود خواهيد جنگيد و اگر يكى از آنان پشت سنگى پنهان شده باشد ، مى گويد : اى عبدالله ! اين يهودى پشت من است ، او را بكُش !
ابو هريره از پيغمبر روايت كرده است : قيامت برپا نمى شود مگر پس از آن كه با يهود بجنگيد . اگر يك يهودى پشت سنگى باشد ، سنگ مى گويد : اى مسلمان ! اين يهودى پشت من پنهان شده ، او را بكُش !

مجمع الزوائد آورده است كه رسول خدا فرمود : با مشركان مى جنگيد و بازماندگان شما كنار نهر اردن با دجال مى جنگند . شما شرقى و آنان غربى هستند .

ادامه نوشته

یا رسول الله(ص)

می رسی مثل مسیحا





آیه آیه همه جا عطر جنان می آید وقتی از حُسن تو صحبت به میان می آید

جبرئیلی که به آیات خدا مأنوس است بشنود مدح تو را با هیجان می آید

می رسی مثل مسیحا و به جسم کعبه با نفس های الهی تو جان می آید

بسکه در هر نفست جاذبه‌ی توحیدی است ریگ هم در کف دستت به زبان می آید

هر چه بت بود به صورت روی خاک افتاده‌ ست قبله‌ی عزت و ایمان به جهان می آید

با قدوم تو برای همه‌ی اهل زمین از سماوات خدا برگ امان می آید

نور توحیدی تو در همه جا پیچیده ست از فراسوی جهان عطر اذان می آید

عرش معراج سماوات شده محرابت

ملکوتی ست در این جلوه‌ی عالمتابت



خاک از برکت تو مسجد رحمانی شد نور توحید به قلب بشر ارزانی شد

خواست حق، جلوه کند روشنی توحیدش قلب پر مهر تو از روز ازل بانی شد

ذکر لب های تو سرلوحه‌ی تسبیحات است عرش با نور نگاه تو چراغانی شد

قول و افعال و صفاتت همه نور محض اند نورت آئینه‌ی آئین مسلمانی شد

به سراپرده‌ی اعجاز و بقا ره یابد هر که در مذهب دلدادگی ات فانی شد

خواستم در خور حُسن تو کلامی گویم شعر من عاقبتش حسرت و حیرانی شد

ای که مبهوت تو و وصف خطی از حسنت عقل صد مولوی و حافظ و خاقانی شد

«از ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد

عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد»



جنتی از همه‌ی عرش فراتر داری تو که در دامن خود سوره‌ی کوثر داری

دیدن فاطمه ات دیدن وجه الله است چه نیازی است که تا عرش قدم بر داری

جذبه‌ی چشم تو تسخیر کند عالم را در قد و قامت خود جلوه‌ی محشر داری

عالم از هیبت تو، شوکت تو سرشار است اسداللهی چون حضرت حیدر داری

حسنین اند روی دوش تو همچون خورشید جلوه‌ی نورٌ علی نور ، مکرر داری

اهل بیت تو همه فاتح دل ها هستند

روشنی بخش جهان، قبله‌ی دنیا هستند



ای که در هر دو سرا صبح سعادت با توست رحمت عالمی و نور هدایت با توست

چشم امید همه خلق و شکوه کرمت پدر امتی و اذن شفاعت با توست

با تو بودن که فقط صرف مسلمانی نیست آنکه دارد به دلش نور ولایت، با توست

بی ولای علی این طایفه سرگردانند دشمنی با وصی ات، عین عداوت با توست

باید از باب ولای علی آید هر کس در هوای تو و در حسرت جنت با توست

سالیانی ست دلم شوق زیارت دارد یک نگاه تو مرا بس، که اجابت با توست

کاش می شد سحری طوف مدینه آنگاه

نجف و کرب و بلا و حرم ثارالله



بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

یا رسول الله(ص)

می رسی مثل مسیحا



آیه آیه همه جا عطر جنان می آید وقتی از حُسن تو صحبت به میان می آید

جبرئیلی که به آیات خدا مأنوس است بشنود مدح تو را با هیجان می آید

می رسی مثل مسیحا و به جسم کعبه با نفس های الهی تو جان می آید

بسکه در هر نفست جاذبه‌ی توحیدی است ریگ هم در کف دستت به زبان می آید

هر چه بت بود به صورت روی خاک افتاده‌ ست قبله‌ی عزت و ایمان به جهان می آید

با قدوم تو برای همه‌ی اهل زمین از سماوات خدا برگ امان می آید

نور توحیدی تو در همه جا پیچیده ست از فراسوی جهان عطر اذان می آید

عرش معراج سماوات شده محرابت

ملکوتی ست در این جلوه‌ی عالمتابت



خاک از برکت تو مسجد رحمانی شد نور توحید به قلب بشر ارزانی شد

خواست حق، جلوه کند روشنی توحیدش قلب پر مهر تو از روز ازل بانی شد

ذکر لب های تو سرلوحه‌ی تسبیحات است عرش با نور نگاه تو چراغانی شد

قول و افعال و صفاتت همه نور محض اند نورت آئینه‌ی آئین مسلمانی شد

به سراپرده‌ی اعجاز و بقا ره یابد هر که در مذهب دلدادگی ات فانی شد

خواستم در خور حُسن تو کلامی گویم شعر من عاقبتش حسرت و حیرانی شد

ای که مبهوت تو و وصف خطی از حسنت عقل صد مولوی و حافظ و خاقانی شد

«از ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد

عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد»



جنتی از همه‌ی عرش فراتر داری تو که در دامن خود سوره‌ی کوثر داری

دیدن فاطمه ات دیدن وجه الله است چه نیازی است که تا عرش قدم بر داری

جذبه‌ی چشم تو تسخیر کند عالم را در قد و قامت خود جلوه‌ی محشر داری

عالم از هیبت تو، شوکت تو سرشار است اسداللهی چون حضرت حیدر داری

حسنین اند روی دوش تو همچون خورشید جلوه‌ی نورٌ علی نور ، مکرر داری

اهل بیت تو همه فاتح دل ها هستند

روشنی بخش جهان، قبله‌ی دنیا هستند



ای که در هر دو سرا صبح سعادت با توست رحمت عالمی و نور هدایت با توست

چشم امید همه خلق و شکوه کرمت پدر امتی و اذن شفاعت با توست

با تو بودن که فقط صرف مسلمانی نیست آنکه دارد به دلش نور ولایت، با توست

بی ولای علی این طایفه سرگردانند دشمنی با وصی ات، عین عداوت با توست

باید از باب ولای علی آید هر کس در هوای تو و در حسرت جنت با توست

سالیانی ست دلم شوق زیارت دارد یک نگاه تو مرا بس، که اجابت با توست

کاش می شد سحری طوف مدینه آنگاه

نجف و کرب و بلا و حرم ثارالله



بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


تجمع تاریخی جنایتکاران در سوریه برای احیای خلافت

تجمع تاریخی جنایتکاران در سوریه برای احیای خلافت

مشاهدات جالب رزمندگان از آزادسازی القصیر؛
از هدایای ترویستها برای حوریان تا ساخت تندیس یزید

برای رزمندگاني که شهر استراتژيک "القصیر" را آزاد کردند سؤال بود که تروریست‌های تکفيري به هلاکت رسيده، چرا مقادیر زیادی لباس‌های زیر زنانه به همراه خود داشته‌اند، اما علت این اقدام بعد از آزادسازی اين شهر، مشخص شد.



گروه بين الملل مشرق - پایگاه خبری "عرب تایمز" در گزارشي درباره آزادسازي القصير می‌نویسد: «در فرهنگ اسلامی، موضوع ظهور امام مهدی(عج) ارتباط زیادی با بسیاری از اتفاقات جهانی و به ویژه تحولات سوریه دارد و در بسیاری از نوشته ها نیز اشاره‌ها و علامت‌های زیادی در مورد علائم نزديک شدن ظهور وجود دارد که یکی از این علامت‌ها ویرانی شام و شورش شخصي با صفت "سفیانی" است.»
اين گزارش در ادامه، به بررسی تحولات مربوط به آزادسازی "القصير" به دست رزمندگان مقاومت اسلامي و ارتش سوريه پرداخته و می نویسد: دلایل زیادی از طریق روایات موثق در دهها کتاب وجود دارد که یکی از آنها موضوعی است که حجت الاسلام "علي کورانی" در کتاب خود که سالها قبل به چاپ رسیده، نوشته که فتنه سفیانی به صورت دقیق از شهر "درعا" آغاز می‌شود جايي که آشوب هاي سوريه از آنجا کليد خورد.
عرب تايمز در ادامه بدون تأیید این نظریه سعی می‌کند ارتباط این موضوع با تحولات جاري در آزادسازي شهر القصیر را بررسی کند و می‌نویسد: در ابتدا برای سوریه که تروریست‌ها را از بین می بردند، عجیب بود که چرا آنها مقادیر فراوانی لباس‌های زیر زنانه با خود حمل می‌کنند، آنها نمی‌دانستند که این افراد فریب خورده، خود را برای ملاقات با "حورالعین" آماده کرده بودند و قرار بود این لباس ها را پس از کشته شدن در راه جهاد، به حوريان بهشتي پيشکش کنند.
بر اساس اين گزارش، در میان کشفيات به دست آمده از اجساد برخي تروريست ها پس از پاکسازی القصير، علاوه بر بمب‌های دستی و خشاب‌های گلوله‌ها، به وفور قرص ها و داروهای تقويت جنسی نیز یافت شده که طبق اظهارات اسیران تکفیری، اين قرص ها را برای ورود به کاخ هاي حوريان در بهشت آماده مي کرده اند. طبق فتاواي مفتي هاي وهابي، هر کس براي جنگيدن با ارتش سوريه و حزب الله و به نیت سرنگوني بشار اسد به سوريه برود، پس از کشته شدن، مستقيماً وارد بهشت و آغوش حوریان مي شود!

ادامه نوشته

مردي از قم (روح الله):

 مردي از قم (روح الله):

در بين روايات اسلامي، به رواياتي بر مي خوريم که شرايط و وقايع عصرالظهور را توصيف کرده اند. يکي از اين وقايع، قيام مردي از قم مي باشد که در عصر ظهور، مردم را به حق دعوت مي کند و با حمايت آنان و با استعانت از پروردگار متعال، نهضت عظيمي را برپا مي دارد که هيچ دشمني ياراي نابودي آن را ندارد.(1)

در اين باره از امام موسي کاظم (ع) نقل شده است که فرمود:

 

« مردي از قم (از اهالي قم؟)، مردم را به حق دعوت کند، افرادي پيرامون او گرد آيند که قلب هايشان همچون پاره هاي آهن استوار است. بادهاي تند حوادث آنان را نلغزاند، از جنگ خسته نشده و نترسند، اعتمادشان بر خدا است و سرانجام کار از آن پرهيزکاران است. »(2)

 همان گونه که ملاحظه فرموديد، امام موسي کاظم (ع)  خبر  از قيام  مردي  از  قم مي دهند که مردم را به حق دعوت مي نمايد و افرادي که پيرامون اين  شخص  جمع مي شوند، قلب هايشان بسيار استوار و محکم همچون پاره هاي آهن است؛ به نحوي که در مقابل ناملايمات و سختي ها از قيام خسته نمي شوند و نمي ترسند و بنا بر فرمايش اين روايت، اعتماد اين انسان هاي شريف به خداوند سبب مي شود تا قيام آنان به سرانجام نيک ختم شود و به پيروزي رسند.

 به گواهي تاريخ، اين مرد شريف اهل قم، امام خميني (ره) است و هيچ کسي جز ايشان سزاوار اين توصيف نمي باشد؛  چرا که  ايشان  که  سالها  در  قم  به تحصيل و تدريس مي پرداختند، بعد از ملاحظه ي خيانتهاي بزرگ محمدرضا شاه ملعون، مردم را به حق و حقيقت دعوت کردند و آنان را به مقابله با ظلم يزيد زمان فرا خواندند.

 سرآغاز اين قيام بزرگ، سال 1342 بود که در طي آن حضرت امام خميني (ره) حملات شديداللحني را عليه محمدرضا شاه ايراد کردند  که  اين  امر  به  دستگيري  امام خميني (ره) در 15 خرداد ماه سال 1342 انجاميد که اين مسئله خود زمينه ساز قيام خونين 15 خرداد 1342 گشت.(3)

 مردم مسلمان ايران که از ظلم وستم شاهان رنج ها کشيده بودند، دعوت امام خميني (ره) را به حق لبيک گفتند و اولين قيام اسلامي و مردمي را در تاريخ ايران برپا نمودند.

 قيام 15 خرداد سال 1342 اگرچه به خاک وخون کشيده شد و در ظاهر به نتيجه نرسيد، اما اين قيام 15 سال بعد به ثمر نشست و حکومت جمهوري اسلامي ايران را براي جهانيان به ارمغان آورد؛(4) حکومتي که مطابق روايات، يکي از زمينه سازان مهم حضرت مهدي (عج) خواهد بود. (ان شاء الله)

 

نکته ي مهمي که در روايت مذکور به چشم مي خورد، اين است که ياران اين مرد شريف، قلب هايشان محکم و استوار است و از حوادث سخت زمانه نمي هراسند و خسته نمي شوند؛ اعتماد اين ياران بر خداست و سرانجام پيروز خواهند شد.

 عجيب اينکه اين توضيحات، کاملاً با ويژگي هاي ياران امام خميني (ره) مطابقت دارد. چراکه آنان نيز همانند پاره هاي آهن استوار بودند و حتي از کشته شدن  و  شهادت نمي ترسيدند به همين دليل با شجاعت تمام 15 سال در مقابل رژيم ستمشاهي ايستادگي کردند.

 مطابق روايت ذکر شده، سرانجام قيام ياران مردي از قم، پيروزي در نهضت مي باشد؛ شگفت اينکه ياران امام خميني (ره) نيز تحت رهبري ايشان توانستند نهضت خود را به پيروزي رسانند و حکومت جمهوري اسلامي ايران را پايه گذاري نمايند.

 اما  رواياتي  که  پيرامون  امام خميني (ره)  بيان  شده اند،  محدود  به  روايت  فوق نمي باشند. روايات شگفت انگيزي پيرامون حضرت امام خميني (ره) در بين روايات اسلامي اعم از شيعه و سني به چشم مي خورد که در اين روايات حتي به نام ايشان (روح الله) اشاره شده است. به اولين روايت که از کتاب شيعي بحارالانوار اقتباس شده است توجه فرماييد:(6)

 « عن احمد بن سالم، عن محمد بن يحيي بن ضريس، عن محمد بن جعفر، عن نصر بن مزاحم و ابن ابي حماد، عن ابي داود عن عبدالله بن شريک، عن ابي جعفر عليه السلام قال: اقبل ابوبکر و عمر و الزبير و عبدالرحمن بن عوف، جلسوا بفناء رسول الله صلي الله عليه، و آله فخرج اليهم النبي صلي الله عليه و آله: فجلس اليهم، فانقطع شسعه، فرمي بنعله الي علي بن ابي طالب عليه السلام ثم قال: ان عن يمين الله عروجل، او عن يمين العرش، قوماً منا علي منابر من نور، وجوههم من نور، و ثيابهم من نور، تغش وجوههم ابصار الناظرين دونهم، قال ابوبکر: من هم يا رسول الله؟ فسکت، فقال الزبير: من هم يا رسول الله؟ فسکت،   فقال عبدالرحمن: من هم يا رسول الله؟ فسکت،  فقال علي عليه السلام: من هم يا رسول الله؟ فقال: هم قوم تحابوا بروح الله علي غير انساب و لا اموال، اولئک شيعتک و انت امامهم يا علي. »(7)

 ترجمه: « از احمد بن سالم، از محمد بن يحيي بن ضريس، از محمد بن جعفر، از نصر بن مزاحم و ابن ابي حماد، از ابي داود از عبدالله بن شريک از ابي جعفر عليه السلام که فرمود: ابوبکر و عمر و زبير و عبدالرحمن بن عوف به درگاه رسول الله (ص) نزديک شدند و نشستند، پس پيامبر(ص) بر آنها وارد شد، کنارشان نشست، دمپايي اش گسيخته شد و با دمپايي اش اشاره وار به حضرت علي بن ابي طالب (ع) زد، سپس فرمود: همانا از سمت راست خداوند عزوجل – يا از سمت راست عرش – قومي از ما برخاستند که بر منابري از نورند، صورت هايشان نوراني است و لباسهايشان نوراني است، صورت هايشان بر چشم ناظرين ديگر پرده مي اندازد. ابوبکر گفت: اي پيامبر، خدا آنها کيستند؟ پس ايشان سکوت کردند. زبير گفت : اي پيامبر خدا، آنها کيستند؟ پس ايشان سکوت کردند. عبدالرحمن بن عوف گفت: اي پيامبرخدا، آنها کيستند؟ پس ايشان سکوت کردند. سپس حضرت علي (ع) فرمودند: اي پيامبر خدا، آنها چه کساني هستند؟ پس ايشان فرمودند: آنها قومي هستند که به واسطه ي روح الله به يکديگر محبت مي ورزند (دلهايشان به هم نزديک مي شود)، درحالي که هيچ نسب يا اموال مشترکي ندارند؛ آنها شيعه ي تو هستند و تو امامشان هستي اي علي. »

 

همان گونه که در حديث فوق ملاحظه فرموديد، پيامبر (ص) به حضرت علي (ع) بشارت دادند که گروهي از شيعيان ايشان به واسطه ي روح الله  دلهايشان  به هم  نزديک مي شود و متحد مي گردند،  در حالي  که  دليل  اتحاد  آنها  اموال و نسب  مشترک نمي باشد. افراد اين قوم از چنان منزلتي برخوردارند که چهره ي نوراني آنها چهره هاي ساير مردم و حتي مسلمانان ديگر را نيز تحت الشعاع قرار مي دهد.

 اما منظور از روح الله و منظور از اين قوم چيست؟

 با توجه در روايت مذکور و نيز وقايع تاريخي، به سهولت مي توان دريافت  که  منظور  از روح الله حضرت امام خميني (ره) و منظور از قوم مذکور، شيعيان ايران و ساير شيفتگان امام خميني (ره) مي باشند، چرا که نام حضرت امام خميني (ره) روح الله بوده است.

 بقيه در ادامه مطالب

 

ادامه نوشته

تقدیم به همه عاشقان امام زمان (عج)

تقدیم به همه عاشقان امام مهدی (عج) 


مهدیا رخ بنما تا که فدایت بشوم
جان دهم در ره تو کشته به پایت بشوم

عاشقم بر نفسی بانگ اناالمهدی تو
کن صدایم که همه مست صلایت بشوم

مهدیا رخ بنما دور تو گردم همه دم
از کنارت نروم خاک سرایت بشوم

جسم و جانم همه تقدیم وجودت بکنم
با سر خویش دوان سوی ندایت بشوم

تو مرا جمعی و سرباز سپاهت بکنی
آن فدایی ره تحت لوایت بشوم

نوکر حلقه به گوش تو شوم من همه عمر
ساکن کوی تو گردیده گدایت بشوم

همچو یاران حسین ابن علی روز قتال
جان نثار تو خریدار بلایت بشوم

اگر از این سفر دور و درازت آیی
قول مردانه دهم بند وفایت بشوم

نگسلم عهد تو را با دل و جان تا دم مرگ
هر چه خواهی تو همان بهر رضایت بشوم

یار همواره وفادار تو گردم به خدا
تو شوی شمع و چو پروانه برایت بشوم

شاعر : احمدی فر

۱۵ هزار نیروی نظامی از ۱۸ کشور دنیا در اردن باقی می‌مانند

۱۵ هزار نیروی نظامی از ۱۸ کشور دنیا در اردن باقی می‌مانند

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به‌نقل از یدیعوت آحارونوت، مقامات غربی اذعان کرده‌اند مانور نظامی مشترکی که قرار است هفته آینده در اردن برگزار شود، به‌جهت کسب آمادگی برای مداخله نظامی احتمالی در سوریه است.



در این مانور نظامی که به «شیر آماده به حمله 2013» موسوم است، بیش از 15 هزار سرباز از 18 کشور دنیا شرکت خواهند داشت.

همچنین عملیات رزمی، پشتیبانی و تمرین‌های بشردوستانه توسط نظامیانی از انگلیس، بحرین، کانادا، جمهوری چک، لبنان، پاکستان، لهستان، قطر، ترکیه، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و یمن اجرا خواهد شد.

مقامات اسرائیل اعلام کرده‌اند نظامیانشان اگرچه در این مانور نظامی مشارکت ندارند، اما به سیاست «خط قرمز» خود علیه ارسال تسلیحات به حزب‌الله لبنان ادامه خواهند داد.

به‌گفته یکی از مقامات غربی نیروهایی که برای شرکت در این مانور به اردن اعزام می‌شوند پس از پایان مانور در خاک این کشور برای حمله احتمالی به سوریه باقی خواهند ماند.

این مانور مدت دو هفته در میادین آموزش نظامی، مدارس و مراکز مختلف اردن برگزار می‌شود.

یکی از مقامات اردن نیز اعلام کرده است: بدون شک این مانور برای کسب آمادگی برای مداخله نظامی احتمالی در سوریه ترتیب داده شده است.

این در حالی است که منابع نظامی اردن پیشتر اعلام کرده بودند هدف از برگزاری مانور «شیر آماده به حمله» آماده ساختن ارتش اردن به‌منظور مقابله با هرگونه تهدید نظامی یا آن‌چه مشارکت احتمالی در عملیات منطقه‌ای خوانده شده اعلام کرده بودند.

از سوی دیگر کاخ سفید از پنتاگون خواسته است منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه اعلام کنند. انگلیس و فرانسه نیز که با لغو تحریم تسلیحاتی معارضان سوری به خواسته خود رسیده‌اند، خواستار برقراری منطقه پرواز ممنوع در سوریه هستند.

پس‌ از ظهور...

پس‌ از ظهور...

در روايات‌ بسياري‌ جهان‌ پس‌ از ظهور به‌ تصوير كشيده‌ شده‌ است‌؛ كه‌ در اينجا به‌ برخي‌ از آنها اشاره‌ مي‌كنيم‌؛

1. حكومت‌ واحد جهاني‌
پيامبر، صلّي‌اللّه‌عليه‌وآله‌:
سوگند به‌ آن‌ كس‌ كه‌ مرا مژده‌آور راستين‌ قرار داد، اگر از عمر جهان‌، جز يك‌ روز نماند، خداوند همان‌ يك‌ روز را بس‌ دراز دامن‌ كند، تا فرزندم‌ مهدي‌ خروج‌ نمايد. پس‌ از خروج‌ او، عيساي‌ روح‌ الله‌ فرود آيد، و در پشت‌ سر وي‌ نماز گزارد. آنگاه‌ زمين‌ با فروغ‌ پروردگار خويش‌ روشن‌ شود و حكومت‌ مهدي‌ به‌ شرق‌ و غرب‌ گيتي‌ برسد.



2. رشد عقلاني‌
امام‌ باقر، عليه‌السلام‌:
قائم‌ ما، به‌ هنگام‌ رستاخيز خويش‌، نيروهاي‌ عقلاني‌ توده‌ها را تمركز دهد. و خفرَدها و دريافتهاي‌ خلق‌ را به‌ كمال‌ رساند.

3. شادابي‌ و صفاي‌ زندگي‌
پيامبر، صلّي‌اللّه‌عليه‌وآله‌:
مهدي‌، در امت‌ من‌ خواهد بود. در آن‌ روزگار، آسمان‌، باران‌ فراوان‌ ببارد و زمين‌ هيچ‌ روييدني‌ را در دل‌ نگاه‌ ندارد.

امام‌ علي‌، عليه‌السلام‌:
اگر قائم‌، بپاخيزد، آسمان‌ ـ چنانكه‌ بايد ـ باران‌ بارد و زمين‌ گياه‌ روياند. كينه‌ها از سينه‌ها بيرون‌ رود. حيوانات‌ نيز با هم‌ سازگاري‌ كنند. در آن‌ روزگار، زن‌، با همة‌ زيب‌ و زيور خويش‌، از عراق‌ در آيد و تا شام‌ برود، نه‌ جايي‌ زميني‌ بي‌ سبزه‌ بيند و نه‌ درنده‌اي‌ او را نگران‌ سازد.

4. مساوات‌
پيامبر، صلّي‌اللّه‌عليه‌وآله‌:
ـ ابو سعيد خفدري‌ مي‌گويد: پيامبر، صلّي‌اللّه‌عليه‌وآله‌، فرمود: «به‌ مهدي‌ بشارتتان‌ مي‌دهم‌. او به‌ هنگام‌ اختلاف‌ مردمان‌، از ميان‌ امت‌ من‌ انگيخته‌ مي‌شود... ساكنان‌ آسمان‌ و زمين‌ از او خشنود خواهند بود. او مال‌ را بدون‌ خرده‌ تقسيم‌ مي‌كند» ـ مردي‌ پرسيد: منظور چيست‌؟ فرمود: «ميان‌ همه‌، مساوي‌»

امام‌ باقر، عليه‌السلام‌:
مهدي‌، ميان‌ مردم‌ ـ در تقسيم‌ اموال‌ ـ به‌ مساوات‌ رفتار مي‌كند، به‌ طوري‌ كه‌ ديگر نيازمند و محتاجي‌ يافت‌ نمي‌شود.

5. بي‌نيازي‌ همگاني‌
امام‌ صادق‌، عليه‌السلام‌:
به‌ هم‌ بپيونديد. به‌ يكديگر نيكي‌ روا داريد و مهرباني‌ كنيد. سوگند به‌ آن‌ كس‌ كه‌ دانه‌ را در دل‌ خاك‌ شكافت‌ و جان‌ انسان‌ را آفريد، روزگاري‌ برسد، كه‌ كسي‌ براي‌ درهم‌ و دينار خويش‌ جايي‌ نيابد، به‌ اين‌ علت‌ كه‌ همة‌ مردمان‌، از فضل‌ خدايي‌... بي‌ نياز باشند و مستغني‌.

ادامه نوشته

علت به دنیا آمدن امام علی (ع) در کعبه چه بود

علت به دنیا آمدن امام علی (ع) در کعبه چه بود

شیخ صدوق گفته است: این که حضرت امیر(ع) در کعبه به دنیا آمده است، بزرگداشتی بود از جانب خدای متعال و اکرامی بود که نسبت به مقام شامخ و با عظمتش عنایت فرمود. یکی از سؤالاتی که درباره ولادت امام علی علیه‌السلام این است که «علت به دنیا آمدن امام علی (ع) در کعبه چه بوده است؟» مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم، در یادداشتی این مساله را بررسی کرده است. توضیح درباره پاسخ این پرسش را در سه محور مورد اشاره قرار می‌دهیم.




الف. جریان ولادت امیر مؤمنان علیه‌السّلام

در منابع متعدد آمده است که عباس بن عبدالمطّلب و عده‌ای دیگر در مقابل خانه کعبه در مسجد الحرام نشسته بودند که ناگهان فاطمه بنت اسد که درد زایمان فرزند او را ناراحت کرده بود،‌ پدیدار گشت و نزد خانه آمد و گفت: پروردگار من ایمان دارم به تو و به همه پیامبران و کتاب‌هایی که از سوی تو آمده و گفتار جدم ابراهیم خلیل را تصدیق دارم و به او که این خانه کعبه را بنا کرد، پروردگارا به حق همان کسی که این خانه را بنا کرد و به حق این نوزادی که در شکم من است، ولادت او را بر من آسان گردان. ناگهان دیدند قسمت پشت خانه کعبه شکافته شد و فاطمه به داخل خانه رفت و از دیدگاه ما پنهان گردید و دیوار خانه نیز مانند نخست به هم پیوست، ‌ما که چنین دیدیم خواستیم قفل در را باز کنیم، ولی در باز نشد.

این مطلب به سرعت در شهر پیچید، سه روز از این ماجرا گذشت و چون روز چهارم شد فاطمه از همان مکان بیرون آمد و علی ـ علیه‌السّلام ـ را در دست داشت و به مردم گفت: خدای تعالی مرا به زنان پیش از خود برتری بخشید، و من در خانه خدا رفتم و از روزی و میوه بهشتی خوردم و چون خواستم از خانه بیرون آیم، ‌هاتفی ندا کرد ای فاطمه نام این مولود را علی بگذار که خدای علیّ اعلی می‌فرماید: من نام او را از نام خود جدا کردم و او کسی است که بت‌‌ها را در خانه من می‌شکند. (محلاتی، سید هاشم، زندگانی حضرت امیرالمؤمنین،ج۱،ص۲۸، تهران، انتشارات علمیه اسلامیه)

ب. جریان ولادت حضرت در منابع اهل سنّت

۱٫ حاکم نیشابوری در مستدرک، ج ۳، ص ۵۵۰، حکومت ۶۰۴۴ می‌گوید: در اخبار متواتر (اخباری که یقین آور است) آمده که فاطمه بنت اسد، امیر مؤمنان علی ـ علیه‌السّلام ـ را در درون کعبه به دنیا آورد. (الغدیر، نشر مرکز الغدیر، ج۶، ص۳۵ للدراسات الاسلامیه، ۱۴۱۶ ق)

۲٫ حافظ گنجی شافعی در کفایة المطالب، ص ۴۰۷، آورده است:

ادامه نوشته

گه ولادت او كعبه مدتی خندید


گه ولادت او كعبه مدتی خندید



رسید حیدر و این خاك نور باران شد  به یمن آمدنش عالمی مسلمان شد

همین كه دروسط كعبه اوتولد یافت گلِ خدا شد و كعبه به پاش گلدان شد

تمام گرمی بازار حسن یوسف بود پس ازعلی چقدرنرخ یوسف ارزان شد

علی قدم زد و خورشید زیر پای علی ز خاك سر زده و آفتابگردان شد

امام كعبه رسید و به یمن آمدنش سرود روی لب مصطفی علی جان شد

برای آمدنش كعبه پیش دستی كرد و سینه چاكی او زودتر نمایان شد

اگر چه قنبر او پادشاه قلب من است ولی گدای علی هركه گشت سلمان شد

لبش كه وا شد و ‌ذكرخدا به لب آورد زمین نه عالم هستی بهشت عرفان شد

علی امام من است و منم غلام علی علی برای تمامی خلق سلطان شد



رسید آنكه خدا كعبه را به او بخشید

گه ولادت او كعبه مدتی خندید

علی كسی است كه كوثر از او سبو دارد جهان نظام خودش را فقط ازاو دارد

فقط به خاطر حُب و ولایت مولاست اگر بهشت خداوند رنگ و بو دارد

علی كسی است كه عالم گدای قنبر اوست اگرچه گوشه پیراهنش رفو دارد

برای اینكه علی پا به سینه اش بنهد خداست شاهد من كعبه هم وضو دارد

علی كسی است كه هرشب كنارسجاده بدون واسطه با دوست گفتگو دارد

ولادتش هدف كعبه رامشخص كرد ز خاك پای علی كعبه آبرو دارد

علی كه پشت نبردش زره نمی خواهد اگر چه لشگری ازسنگ روبرو دارد



بنام شیرخدا لااله الا الله

پس از رسول مكرم علی ولی الله

ولای شیر خدا آخرش ثمر دارد چرا كه حب علی روی دل اثر دارد

تمام لشكر دشمن به خاك می ریزند اگر اراده كند ذوالفقار بردارد

تمامی غزوات رسول شاهد بود میان لشكر اسلام علی جگر دارد

ز ضربه های سرذوالفقار معلوم است یدالله است علی واقعا هنر دارد

علی نیاز به خوُد و زره نخواهد داشت چرا كه از پر و بال ملك سپر دارد

اگرشكست نخورده ز جنگ برگشته دعای فاطمه اش را به پشت سردارد

شجاعتش به كنار؛ او معلم فضل است به این دلیل كه مثل حسن پسر دارد

ز چشم او همه عرش نور می گیرند چرا كه دامن او حضرت قمر دارد

بگو به مردم عالم بیاورد یك بار شبیه زینب او كسی اگر دارد



حسین اوست بهشتم تمام زندگیم

من از گدایی مولا دراوج بندگیم

من ازقدیم به این خانواده عبد درم فدای محسن او صدهزار چون پسرم

تمام هستی خود را فروختم دیروز كه نذر آمدنش قد كعبه گل بخرم

دوباره زائر میخانه ی نجف شده ام فتاد بار دگر سوی صحن او گذرم

بخاطر همه چیز ازخدام ممنونم كه یاعلیست نمازم دعای هرسحرم

بدون راه نجاتی به بركت مولا خدا گواست در آماج كوهی ازخطرم

گه ولادت من با طنین یاحیدر گره زده دل من را به صحن او پدرم

امام حضرت زهرا امیر ملك ولا فدای اینهمه لطف و صفات چشم ترم



شبی كه برلب من ذكر حیدری دادند

همینكه گفتم علی حكم نوكری دادند

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیا